معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی گلستان با تاکید بر بالا بودن غلظت گرد و غبار در استان به ویژه نواحی شرقی و مرکزی از گروه‌های حساس، کودکان و افراد مسن با مشکلات تنفسی خواست فقط برای موارد اضطراری آن هم با استفاده از ماسک از منزل خارج شوند.

محمد کردجزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: هم اینک در بیشتر شهرهای استان از جمله مراوه‌تپه، کلاله، گرگان، مینودشت، گنبدکاووس و علی آبادکتول غلطت پدیده گرد و غبار بالاست و هنوز شعاع دید کم است اما به تدریج تا عصر امروز این شرایط بهبود پیدا می‌کند.

وی افزود: گرد و غبار در ترکمنستان شکل گرفته و از سطح زمین بلند شده و با جریانات تراز میانی جوی به سمت استان آمده و با بارش‌ها تداخل یافته به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته در برخی نقاط شاهد بارش‌های گل‌آلود بودیم.

کردجزی بیان کرد: از روز چهارشنبه مجددا با ورود سیستم بارشی تا روز شنبه در بعضی از ساعات بارش‌های پراکنده‌ای را در استان گلستان خواهیم داشت و هوای خنکی برای این هفته پیش بینی می‌شود.

وی گفت: گرد و خاک در بیشتر روزهای فصل تابستان در نواحی شمالی گلستان گزارش می‌شود اما خشکسالی‌های متوالی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر که در سه سال گذشته مستمر بود باعث شده تا شاهد ورود گرد و غبار به سمت نواحی کوهپایه‌ای و پرجمعیت باشیم.

معاون هواشناسی گلستان ادامه داد: خشکسالی‌ها باعث ضعیف شدن پوشش گیاهی در نواحی بیابانی و کاهش تثبیت خاک می‌شود لذا جریان‌ها به شکل توده گرد و غبار از روی بیابان‌ها به سمت استان حرکت می‌کند.

کردجزی تاکید کرد: هر چند خشکسالی که در داخل کشور هم اتفاق افتاده در نواحی شمالی و مرزی استان بر غلظت گرد و غبار اضافه می‌کند اما بخش اصلی پدیده‌ این چنینی در آسمان استان تا گرگان و سایر شهرها از صحرای ترکمنستان نشات می‌گیرد.

وی گفت: افزایش دما به ویژه در ۱۵ سال اخیر که باعث افزایش تبخیر و کاهش بارندگی شد و به دنبال آن شکل گیری خشکسالی مداوم که مشابه آن را در کشور ترکمنستان هم شاهد هستیم از جمله دلایل وضعیت فعلی استان گلستان در بحث ورود ریزگردهاست.

معاون هواشناسی گلستان افزود: تغییر اقلیم و از بین رفتن پوشش گیاهی ناشی از خشکسالی که در داخل استان و کشور ترکمنستان اتفاق افتاد به حدی رسیده که از این به بعد بر تعداد ورود جریانات گرد و غبار به ویژه در فصل گرم در مناطق جمعیتی استان افزوده می‌شود.

وی تاکید کرد: بهترین راهکار سازگار کردن خود با شرایط است و مسوولان محیط زیست و منابع طبیعی باید با کشور ترکمنستان از طریق وزارتخارجه وارد بحث‌های دیپلماتیک شوند تا بتوانند برای تثبیت خاک در بیابان‌های این کشور از جمله در مناطق مرزی با ایران کارهایی مانند حفظ پوشش گیاهی و ایجاد کمربند سبز انجام دهند.

معاون هواشناسی گلستان گفت: نشست‌های کارگروه اضطراری گرد و غبار با حضور دستگاه‌هایی مانند منابع طبیعی، محیط زیست، مدیریت بحران و بهداشت تشکیل شده تا برای به حداقل رساندن کاهش خسارت به مردم اقداماتی کارشناسی انجام شود.

کردجزی افزود: با توجه به اینکه در بیشتر شهرهای گلستان به ویژه گرگان و نوار مرزی پدیده گرد و غبار در حال اتفاق افتادن است باید تعداد سنجنده‌های گرد و غبار را با همکاری شهرداری‌ها و محیط زیست بیشتر کنیم تا اطلاعات دقیق تری از نوع ذرات و شدت آن برای اخذ تصمیمات دقیق‌تر داشته باشیم.

وی بیشترین میزان بارندگی ۲۴ ساعت گذشته را مربوط به بندرگز با ۱۱ میلی‌متر اعلام و بیان کرد: همچنین بارش‌های کمتری در سایر نقاط گزارش شد به عنوان نمونه در ایستگاه گنبدکاووس یک دهم میلی‌متر، اینچه برون هفت دهم میلی‌متر، علی‌آبادکتول ۲.۸ میلی‌متر، بندرترکمن ۳.۱ میلی‌متر و داخل شهر گرگان ۱.۶ میلی‌متر بارندگی داشتیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا