رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس از آغاز فصل کاشت بوته در سطح ۵۰۰ هکتار از مراتع نواحی شمالی این شهرستان مرزی با هدف احیای مراتع و جلوگیری از بیابانی‌شدن این مناطق خبر داد و گفت: غرس بوته‌های مرتعی تا نیمه نخست اسفند ادامه دارد.

فرشید رحمانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشت بوته‌ در سطح ۱۳۰ هکتار از مراتع نواحی شمالی گنبدکاووس از جمله “قولاق بوته” آغاز شده و غرس بوته در سطوح باقی مانده از جمله در “کلیجه، دوزوالوم و داشلی‌برون” به مرور انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: بوته‌های مرتعی تولید شده امسال بیشتر از گونه‌های مقاوم به خشکی مانند “آتریپلکس، کانی‌سنس، آگروپایرون، النگاتوم، دانه برنجی و قره داغ” هستند که توسط پیمانکاران و با مشارکت اهالی بومی غرس می‌شوند.

رحمانی ادامه داد: امسال واحد تولید نهال مرتعی اداره منابع طبیعی گنبدکاووس واقع در “چپرقویمه” ۳۲۰ هزار اصله نهال تولید کرده که ۲۲۰ هزار اصله آن توسط پیمانکاران این اداره و ۱۰۰ هزار بوته نیز توسط شرکت تعاونی مرتعداران این شهرستان در عرصه‌های پیش‌بینی شده کاشته می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس همچنین گفت: علاوه بر برنامه کاشت نهال مرتعی درسال جاری، ایجاد هلالی آبگیر و کشت بوته در ۳۰۰ هکتار دیگر به همراه توزیع ۴۵ دستگاه آبشخور فلزی میان دامداران این شهرستان انجام می‌شود.

وی افزود: احداث هلالی آبگیر سبب جمع‌آوری هرز آب و روان آب‌های ناشی از بارش باران می‌شود که این آب‌ها علاوه بر تقویت پوشش گیاهی مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک و بیابانی شدن آن، به احیا و اصلاح مراتع نیز کمک زیادی می‌کند.

رحمانی اضافه کرد: احداث هلالی آبگیر که طرحی اقتباسی از مناطق جنوبی کشور است از سال ۹۶ در مراتع مناطق شمالی گلستان و گنبدکاووس آغاز شده و هر هلالی ظرفیت ذخیره ۷۰۰ لیتر آب را دارد.

به گفته وی، اعتبار پیش‌بینی شده اداره منابع طبیعی گنبدکاووس برای کاشت نهال‌های مرتعی، ایجاد هلالی آبگیر در مجموع ۷۰ میلیارد ریال از منابع ملی و استانی است.

رحمانی همچنین افزود: از مجموع ۳۴۲ هزار هکتار مرتع موجود در گنبدکاووس ۲۰ هزار هکتار آن در معرض خطر بیابانی است که برای احیای آنها از سال ۹۴ با مشارکت جوامع محلی و پیمانکاری عملیات اصلاح و احیای آن‌ها شروع و تاکنون در سطح ۸ هزار هکتار شامل احداث هلالی آبگیر، بوته‌کاری و ذخیره نزولات آسمانی به روش کنتور فارو انجام شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا