شهرک هزار هکتاری اترک، یکی از ظرفیت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در گلستان به شمار می‌رود که به دلیل ویژگی‌هایی مانند زمین‌های زیاد، زیرساخت مطلوب، دسترسی آسان به خطوط ریلی و هوایی و نزدیکی به بازار آسیای میانه، جاذبه فعالیت را در بخش خصوصی ایجاد کرده و آماده ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

۲۵۰ هکتار از مجموع مساحت شهرک صنعتی هزار هکتاری اترک با برخورداری از زیرساخت‌های ضروری مانند آب ( حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه آب و ایجاد منبع آب فلزی و شبکه انتقال)، برق ( تامین سه مگاوات برق با استفاده از خط اختصاصی)، گاز (ایجاد شبکه) و مخابرات (انتقال فیبرنوری) آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

بر اساس اعلام مسوولان شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان، تاکنون پنج واحد صنعتی (در حوزه فلزی، سلولزی و شیمیایی) با ایجاد اشتغال پایدار برای ۸۰ نفر در این شهرک مشغول فعالیت و تولید هستند.

وجود منابع طبیعی و کشاورزی برای استفاده در صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، دسترسی به راه‌آهن بین المللی ایران – ترکمنستان – قزاقستان و راه آهن سراسری، قرار گرفتن در کریدور شمال – جنوب و دسترسی جاده ای و ریلی به بندرترکمن، نزدیکی به فرودگاه گرگان، دسترسی آسان به گرگان، گنبدکاووس، آق‌قلا و گمیشان، همجواری با مجتمع پتروشیمی گلستان و مجتمع فرآوری یُد و امکان استقرار صنایع پایین دستی پتروشیمی به دلیل سهولت تامین مواد اولیه و فاصله ۲۵ کیلومتری با گمرک اینچه‌ برون در مرز ترکمنستان از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی اترک به شمار می‌رود.

راه‌اندازی شهرک صنعتی اترک در مرداد سال ۱۳۸۴ با هدف جبران عقب ماندگی‌ بخش صنعت استان گلستان به تصویب رسید.

یکی از سرمایه‌گذاران این شهرک صنعتی گفت: زیرساخت‌های فراهم‌شده در این شهرک مطلوب و رو به پیشرفت است و تنها نیاز آن توجه بیشتر به تامین سرمایه در گردش برای تولید و رونق است.

مهران محمدی افزود: در مدت ۶ ماه با صرف ۵۰۰ میلیارد ریال واحد تولیدی خود را برای تولید یکی از اجزای مقاوم‌سازی ساختمان به بهره برداری رسانده و ۲۵ فرصت شغلی ایجاد کردم اما برای توسعه این واحد به نقدینگی بیشتر احتیاج دارم.

وی ادامه داد: سال قبل ۹۰ میلیارد ریال وام سرمایه در گردش با سود ۲۳ درصد برای تهیه بخشی از تامین مواداولیه و روی پا نگه داشتن تولید جذب کردم ولی این رقم برای پایدار تولید این واحد کافی نیست.

به گفته وی این واحد تولیدی به ماهانه ۳۰۰ تُن مواد اولیه برای تولید نیاز دارد در حالی که اکنون فقط می‌توانم ۹۰ تُن را تامین کنم.

این سرمایه‌گذار افزود: انتظار دارم تامین سرمایه در گردش از طریق پشتیبانی همیشگی بانک‌های مشکل من و بقیه سرمایه گذاران را برطرف کند.

مسوول شهرک هزار هکتاری اترک هم گفت: برای تامین برق پایدار این شهرک، از شبکه برق آق قلا استفاده شده تا دغدغه‌ای برای جذب سرمایه گذاران وجود نداشته باشد.

مسعود مقدم افزود: حفر ۲ حلقه چاه با همراهی شرکت آب منطقه ای و ایجاد منبع آب فلزی با ظرفیت ۲۵۰ متر مکعب و ایجاد ۱۷ کیلومتر شبکه آبرسانی، ایجاد شبکه گازرسانی به طول ۱۷ کیلومتر و آسفالت هشت کیلومتر، انتقال فیبرنوری تا ورودی شهرک از اقدامات انجام شده برای ایجاد زیرساخت‌های جذب سرمایه‌گذاران است.

تلاش برای ایجاد خط انتقال برق به شهرک صنعتی

وی افزود: اکنون ایجاد خط انتقال برق از نیروگاه سیکل ترکیبی علی آباد کتول به طول ۵۵ کیلومتر و ایجاد پست ۲۳۰ کیلووات برق در این با پیگیری و تلاش‌های استاندار گلستان در مرحله مناقصه اجرای طرح قرار گرفته است.

مقدم یادآور شد: شتاب دادن به ایجاد زیرساخت‌های برق‌رسانی به شهرک صنعتی اترک به عنوان حل شکاف سرمایه‌گذاری یک ضرورت بوده و پشتیبان بسیار مهمی برای رونق سرمایه‌گذاران بزرگ در این خطه است.

مسوول شهرک صنعتی اترک گفت: طرح توسعه ۴۰ هکتاری برای ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز و جذب ۲ سرمایه‌گذار بزرگ شامل صنایع فلزی و نساجی در دست اجرا است.

شهرک صنعتی اترک، ظرفیت ایجاد صنایع متوسط و بزرگ برای گلستان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان گفت: شهرک صنعتی اترک، ظرفیت ایجاد صنایع متوسط و بزرگ برای توسعه صنعت در استان گلستان به شمار می‌رود که از آغاز دولت سیزدهم اقدامات بسیار خوبی برای تامین زیرساخت‌های آن انجام شده است.

رضا شهمرادی به خبرنگار ایرنا افزود: انتقال خط انتقال برق شهرک صنعتی اترک از سیکل ترکیبی علی آبادکتول به طول ۵۵ کیلومترو ایجاد پست در محل شهرک توسط استاندار گلستان به صورت جدی پیگیری می‌شود تا هرچه سریعتر این طرح زیربنایی عملیاتی و بهره‌برداری شود.

به گفته وی اکنون این شهرک صنعتی برق موردنیاز خود را از یک خط اختصاصی شبکه برق شهرستان آق قلا با ظرفیت سه مگاوات، تامین می‌کند.

انعقاد ۵۷ قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی اترک

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان گفت: تاکنون ۵۷ قرارداد سرمایه گذاری از سوی متقاضیان علاقمند در این شهرک صنعتی هزارهکتاری برای دریافت ۸۵ هکتار زمین بسته شده که حدود ۴۰ قرارداد آن طی ۲ سال اخیر بوده است.

شهمرادی ادامه داد: تاکنون در این شهرک پنج واحد صنعتی فعال شده و ۸۰ نفر به طور مستقیم صاحب شغل پایدار هستند.

به گفته وی هشت واحد صنعتی و تولیدی هم در مرحله ساخت و ساز قرار دارند.

وی حمایت از استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی نیازمند حمایت مالی را یکی از برنامه‌های این شرکت برشمرد و افزود: متقاضیان علاقمند به استفاده از تسهیلات بانکی برای حمایت مالی در ایجاد، توسعه و سرمایه درگردش به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید معرفی می‌شوند.

به گفته کارشناسان حوزه صنایع گلستان، نبود تامین نقدینگی و سرمایه در گردش موردنیاز برای بازسازی و نوسازی ماشین آلات فرسوده، بدهی‌های معوق بانکی، مشکلات بازاریابی و فروش محصول، نبود تامین وثیقه مورد نیاز برای دریافت تسهیلات بانکی، نبود تامین مواد اولیه و نوسان شدید قیمت مواد اولیه و نوساز نرخ ارز از مهم‌ترین موانع واحدهای نیمه فعال گلستان است.

استان گلستان هزار و ۱۱۳ واحد صنعتی با ظرفیت اشتغالزایی ۲۸ هزار و ۷۰۰ نفر دارد که بیشتر در ۲۳ شهرک‌ و نواحی صنعتی استان هستند.

حمایت بیش از گذشته برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و استقرار سرمایه‌گذاران و در پی آن پایداری تولید در شهرک صنعتی هزار هکتاری اترک، واقع در منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه‌برون، نزدیک به گمرک مرزی و فرودگاه گرگان و دسترسی به خط راه آهن سراسری ایران به ترکمنستان، می‌تواند کمک شایانی به توسعه اقتصاد گلستان در آینده کند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا