مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس با اشاره به اهتمام مدیران استان برای طرح فاضلاب این شهر گفت: از محل منابع سفر استانی هیات دولت ۸۱۰ میلیارد ریال قرارداد برای تکمیل این طرح بسته شد.

حسین سعیدی‌راد در نشست کارگروه اجتماعی فرهنگی گنبدکاووس با اشاره به قدمت ۲۸ ساله اجرای طرح فاضلاب این شهر، اظهارکرد: عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۷۴ با پیش بینی ۴۴ کیلومتر شبکه اصلی، ۱۵۶ کیلومتر شبکه فرعی، هفت کیلومتر خط انتقال و ۹ ایستگاه پمپاژ و ۶۰ هزار واحد انشعاب آغاز شد.

وی افزود: از آن سال تاکنون ۸۸ کیلومتر خطوط انتقال شبکه فرعی و اصلی اجرا شده و چهار ایستگاه از ۹ ایستگاه پمپاژ و انشعابات آن تکمیل گردید تا پیشرفت فیزیکی کل این طرح به ۶۶ درصد برسد.

مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس مساحت تصفیه‌خانه را ۸۰ هکتار و پیشرفت فیزیکی فاز نخست آن را حدود ۹۱ درصد اعلام و بیان کرد: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات این تصفیه‌خانه تا پایان سال ۱۴۰۳ وارد مدار می‌شود.

سعیدی راد با یادآوری اینکه شبکه فاضلاب شهری گنبدکاووس مختص فاضلاب خانگی است و آب‌های سطحی را جمع‌آوری نمی‌کند، گفت: با نگاه ویژه دولت سیزدهم در ۲ سال اخیر کار بزرگی برای رفع نواقص ۸۸ کیلومتر لوله‌گذاری‌های صورت گرفته در این شبکه فاضلاب انجام شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس هم در این جلسه با اشاره به مصوبه استانداری برای استعلام شهرداری و دهیاری‌ها هنگام صدور پایان کار ساختمان از وضعیت دفع فاضلاب خانه‌ها و همچنین استفاده نکردن از آبهای آلوده در زمین‌های کشاورزی، گفت: در صورت تکمیل طرح جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه در زمان بندی اعلامی، جلوی خیلی از مشکلات از جمله از دسترس خارج شدن فاضلاب برای آبیاری مزارع گرفته می‌شود.

فرهاد بدیعی با تاکید بر افزایش نظارت جهاد کشاورزی و محیط زیست بر استفاده از آبهای آلوده در زمین‌های کشاورزی، پیشنهاد کرد آب‌ها در خروجی شهر برای سنجش میزان آلودگی توسط کارشناسان فنی آزمایش شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس هم گفت: بخشی از فاضلاب‌های که وارد رودخانه‌های شهرستان می‌شود آب‌های سطحی و بخش زیادی هم فاضلاب منازل شهری و روستایی است.

احمد احمدی ادامه داد: کشاورزان این شهرستان از پساب خانگی برای تولید سبزی و صیفی استفاده نمی‌کنند.

رضا اصالتی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری گنبدکاووس هم در این نشست از شهرداری و شورای شهر خواست نظارت‌های لازم را برای جلوگیری از ورود پساب منازل به جداول بیشتر کنند و دستگاه‌های مرتبط از جمله آب و فاضلاب و محیط زیست هم دغدغه‌های خود در این ارتباط را جمع بندی برای طرح در سطح استان اعلام نمایند.

طرح مطالعه و اجرای پروژه ملی جمع آوری و تصفیه فاضلاب گنبدکاووس با توجه به شرایط توپوگرافی و هم‌ترازی زمین در نقاط مختلف این شهر، بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و آبگرفتگی معابر با کمترین بارش باران و ورود فاضلاب‌های خانگی به کانال‌های هدایت آب‌های سطحی در اوائل دهه ۷۰ به منظور رفع مشکلات اشاره شده، آغاز شد.

مطابق اعلام مسوولان آب و فاضلاب گلستان، تا قبل از روی کارآمدن دولت انقلابی و جهادی آیت الله رییسی بر مسند قوه مجریه، برای پروژه ملی جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر گنبدکاووس در دولت‌های قبل در مجموع ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

انجام ۳۸ درصد شبکه درون شهری به مقدار ۸۳ کیلومتر، ۴۱ درصد از ساخت ۹ ایستگاه پمپاژ و ۸۷ درصد احداث تصفیه خانه فاضلاب از جمله اقدمات انجام شده در طرح ملی جمع آوری فاضلاب شهر گنبدکاووس از سال ۷۴ تا پایان سال گذشته است که رساندن شبکه‌های اصلی و فرعی درون شهری این طرح به ۲۰۰ کیلومتر، تکمیل ۹ ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه آن باقی ماند.

گفته می‌شود با تکمیل مرحله نخست طرح جمع آوری فاضلاب شهری گنبدکاووس و تصفیه خانه آن بین ۳۰ تا ۴۰ هزار متر مکعب آب در شبانه روز تصفیه (باز تولید) و برای مصارف کشاورزی اراضی اطراف آن که سال‌هاست از مشکل خشکسالی و کم آبی رنج می‌برند، مورد استفاده قرار می‌گیرد ضمن اینکه بخشی از مشکلات شهروندان این شهر ۱۷۰ هزار نفری به سبب اجرا نشدن کامل و کُندی عملیات اجرایی این طرح از جمله آلودگی‌های زیست محیطی ورود فاضلاب به ۲ رودخانه این شهر و بوی تعفن ناشی از آن جلوگیری خواهد شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا