مردم استان گلستان به ویژه شهرها و روستاهای تابعه علی‌آبادکتول و شهر فاضل‌آباد و بخش کمالان امشب در پانزدهمین شب از ماه مبارک رمضان با شهید «مقداد مهقانی‌جعفرآباد» به عنوان بیستمین شهید و مدال آور مدافع حرم برای آخرین بار وداع کردند.

در این مراسم که در مسجد جامع شهر فاضل‌آباد به عنوان زادگاه این شهید برگزار شد، خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان، اقشار و گروه‌های مختلف مردم در کنار آنان مسوولان و هم‌محله‌ای‌ها و همرزمان این شهید حضور داشتند.

پیکر پاک و مطهر شهید مهقانی عصر امروز به صورت زمینی به زادگاهش ( فاضل‌آباد) انتقال یافت و پس از ورود به شهر فاضل‌آباد برای آخرین بار به منزلش منتقل و شامگاه چهارشنبه هم در مراسم باشکوهی مورد استقبال حاضران و منتظران قرار گرفت.

حاضران در مراسم با قرائت قرآن مجید، فاتحه و زمزمه نوحه و مرثیه با پیکر مطهر شهید مقداد مهقانی وداع و آرزوی شفاعت کردند.

شهید مقداد مهقانی‌جعفرآباد بیستمین شهید مدافع حرم استان گلستان است.

این شهید ۳۲ ساله که برای دفاع از حرم اهل بیت در سوریه حضور داشت شامگاه جمعه ۱۱ فروردین در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مقر مستشاری ایران در سوریه مجروح شد و به دلیل شدت جراحات به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

پیکر این شهید چهاردهم فروردین در جوار مرقد مطهر حضرت رقیه (س) و پس از آن حضرت زینب (س) تشییع و غروب آن روز از سوریه وارد تهران و آئین وداع با پیکر شهیدان مهقانی و حیدری در معراج مسجد ارک تهران برگزار شد.

آئین تشییع شهدا و بدرقه آنها در روز پانزدهم فروردین ماه از میدان آئینی امام حسین (ع) تهران با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد.

همچنین مراسم استقبال و وداع با پیکر شهید مهقانی‌جعفرآباد شامگاه روز گذشته در حسینیه عاشقان ثارالله گرگان و مراسم تشییع این پیکر مطهر در مرکز استان گلستان هم امروز چهارشنبه با حضور اقشار مردم برگزار شد.

در ظهر امروز هم مراسم استقبال و وداع دانشگاهیان با شهید مدافع حرم، شهید مقداد مهقانی با حضور پرشور دانشگاهیان استان و نیز جمعی از مسوولین، کارکنان و دانشجویان در محوطه گلزار شهید گمنام مجموعه آموزش عالی فلسفی برگزار گردید و پس از تشییع و وداع باشکوه در این دانشگاه برای خاکسپاری پیکر مطهرش به شهر فاضل آباد بدرقه شد.

پیکر این شهید فردا پنجشنبه در گلزار شهدای الازمن شهرستان علی‌آبادکتول در کنار سایر همرزمانش به خاک سپرده خواهد شد.

از شهید مقداد مهقانی‌جعفرآباد یک‌ فرزند پسر ۲ ساله به نام کمیل به یادگار مانده است.

غلامعلی تولی،‌ سیداحسان حاجی‌حتم‌لو، قاسم غریب، سیدمحمدحسین میردوستی، اسماعیل زاهدپور، قاسم تیموری، علیرضا صفرپورجاجرمی، افشین زورقی‌بحری، صادق شیبک، قربان نجفی، جواد سنجه‌ولی، یدالله ترمیمی، مهدی شکوری، محمدرضا شیبانی‌مجد، احمد غلامی، مصطفی خوش‌محمدی، حجت‌الله نوچمنی و سید رضا حسینی از دیگر شهدای مدافع حرم استان گلستان هستند که در دفاع از آستان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در جبهه‌های مقاومت و نبرد با نیروهای تکفیری و رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

امروز ۱۶ فروردین ماه سال ۱۴۰۲ نیز ششمین سالگرد شهادت پاسدار شهید مدافع حرم محمدرضا شیبانی‌مجد از شهدای مدافع حرم گلستان است که در سال ۱۳۹۶ در چنین روزی در شهر حماء سوریه به شهادت رسید.

شهید شیبانی‌مجد متولد ۱۷ تیر ماه سال ۱۳۶۶ در محله گلستان‌ شهر فاضل‌آباد (زادگاه شهید مهقانی‌جعفرآباد) بود که از وی ۲ فرزند دختر به یادگار مانده است.

مطابق داده‌ دستگاه‌های مرتبط در گلستان، نزدیک به ۳۳ هزار رزمنده از این استان در جنگ تحمیلی شرکت داشتند و نیز این استان شمالی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس ۴ هزار شهید تقدیم کرده و افزون بر این ۱۳ هزار جانباز و هزار و ۱۷۸ آزاده دارد و همچنین هم اکنون پیکر پاک و مطهر ۱۴۰ تن از شهدای گمنام در ۵۴ نقطه گلستان در خاک استان حضور دارند و ۲۲۰ شهید گلستان در حال حاضر مفقودالاثر و جاویدالاثر هستند.

گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف در ۳۴ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا