مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: اکنون محصولات تولیدی ۴۲ شرکت تعاونی در این استان راهی بازارهای ۱۱ کشور دنیا می‌شود که فعالیت این تعداد شرکت تعاونی در این حوزه نسبت به سال ۱۴۰۱ از رشد ۲۷ درصدی برخوردار است.

حسینعلی خواجه‌مظفری روز چهارشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: رشد تعداد شرکت‌های تعاونی در حوزه صادرات کالا در استان بیشتر به خاطر عملیاتی شدن دیپلماسی اقتصادی توسط دولت سیزدهم با کشورهای همسایه بوده است.

وی گفت: امسال هدفگذاری صادرات کالا توسط شرکت‌های تعاونی در گلستان به ارزش ۲۵ میلیون دلار است.

وی ادامه داد: سال قبل ۲۲ میلیون و ۹۹۵ هزار دلار صادرات کالای غیرنفتی توسط ۴۲ شرکت تعاونی این استان از طریق گمرکات استان و سایر گمرکات استان‌های کشور ارسال شده و این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۳ درصد داشته است.

به گفته خواجه‌مظفری مقصد صادرات کالا شرکت‌های تعاونی استان بیشتر به کشورهای ترکمنستان، عراق، روسیه، ارمنستان، چین، ترکیه، افغانستان، قزاقستان، امارات، دبی (امارات متحده عربی) و آلمان است.

وی یادآور شد: کالاهای صادراتی شرکت‌های تعاونی استان بیشتر «چیپس میوه، فِر و تنور گازی، فرآوری پای مرغ، نخ و بازیافت، صنایع چوبی، میگو، «یدید و یدات پتاسیم»، روغن زیتون، زیره، انواع ماسک، تیر چراغ برق، بلوک ساختمانی، انواع کیف و کمربند چرم» است.

مطابق داده‌های آماری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان، در این استان ۱۰ هزار و ۵۸۴ شرکت تعاونی در ۱۵ رشته با عضویت ۵۴ هزار و ۹۸۴ نفر ثبت شده و این شرکت‌ها با ۹۰۴ هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال سرمایه فعالیت تعاونی خود را آغاز کردند که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، به کارگیری صحیح این سرمایه در مسیر اشتغال و تولید استان گلستان می‌تواند برای افزون بر ۲ میلیون و ۸۵۵ هزار نفر شغل ایجاد کند.

شرکت تعاونی‌های گلستان اغلب در رشته‌های تأمین نیاز صنفی، صنعتی، تولیدی توزیعی، تأمین نیاز تولیدکنندگان، خدمات، تأمین نیاز مصرف‌کنندگان، حمل و نقل، سهام عدالت، عمرانی، فرش دستباف، مسکن، معدنی، چند منظوره و کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

پیشتر خواجه‌مظفری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان اعلام کرده بود که در این استان از این تعداد شرکت تعاونی ثبت شده، سه هزار و ۵۰ شرکت تعاونی در حوزه کشاورزی، خدمات و صنعت و دانش‌بنیان مشغول فعالیت است.

استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف در شمال کشور قرار دارد که ۴۶.۶ درصد از این جمعیت در مناطق روستایی و عشایری سکونت دارند و اقتصاد آنها بر پایه کشاورزی استوار است.

دسترسی از طریق گمرک اینجه‌برون در شمال گلستان به ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه، وجود فرودگاه بین‌المللی گرگان و نزدیکی به بنادر مازندران و گیلان از مزیت‌های این خطه مرزی برای تقویت صادرات کالای غیرنفتی از این استان به ویژه توسط شرکت‌های تعاونی در بخش‌های مختلف است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا