رئیس کل دادگستری گلستان گفت: با پیگیری شورای قضایی استان، ۱۰۰ درصد اراضی منابع طبیعی استان دارای سند تک برگ به نام دولت شده و پرونده تعرض و دست‌اندازی به این عرصه‌ها برای همیشه بسته شد.

حیدر آسیایی، افزود: از این پس مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان بهانه‌ای برای مشخص نبودن محدوده اراضی منابع طبیعی در حفاظت از این عرصه‌ها نخواهند داشت.

وی گفت: در سالیان گذشته منطبق نبودن نقشه اراضی ملی بر روی نقشه‌های ثبت اسناد و املاک استان از علل دست‌اندازی به منابع طبیعی گلستان بود و افراد سودجو با استفاده از نبود نقشه جامع (نقشه‌های UTM)، برای اراضی ملی و منابع طبیعی به ویژه در مناطق نزدیک به جنگل که زمین‌ها قیمت بالایی هم دارد، سند می‌گرفتند و از این راه میلیاردها تومان به جیب می‌زنند.

به گفته آسیابی، ادارات منابع طبیعی و اداره ثبت گلستان پیاده سازی نقشه منابع طبیعی را آغاز کردند که نتیجه این اقدام سنددارشدن همه اراضی منابع طبیعی استان و صدور سند تک برگ برای تالاب‌های بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی گل به مساحت ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار است.

رییس کل دادگستری گلستان از آغاز طرح صدور سند تک برگی زمین های کشاورزی در استان خبر داد و گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندی قرار بود امسال ۱۰ درصد از زمین‌های کشاورزی استان سنددار شوند اما با تلاش کارکنان اداره ثبت تاکنون ۲۲ درصد اراضی کشاورزی سنددار شد.

وی ادامه داد: در گام بعدی تهیه سند کاداستر سواحل گلستان در دستور کار قرار گرفت که ۱۰۰ درصد اراضی ساحلی مستحدث به مساحت ۱۶ هزار و ۲۷ هکتار سنددار شده و در حریم ۶۰ متر دریا هم ۷ هزار و ۷۸۶ هکتار یعنی ۹۸ درصد سند مالکیت صادر شده است.

آسیابی گفت: گلستان جزو نخستین استان‌های کشور هستیم که برای رودخانه‌ها سند صادر کرده و از پارسال تا کنون ۱۰۵ هکتار از اراضی رودخانه‌ها در بندرگز و کردکوی و گرگانرود در گنبدکاووس سنددار شده است.

وی با تاکید بر این که با اجرای طرح کاداستر جلوی حیف و میل اموال دولتی و زمین‌خواری‌ها گرفته می‌شود، افزود: بسیاری از پرونده‌های ما در محاکم قضایی در همین زمینه است در حالی که با این طرح می‌توان جلوی تشکیل این پرونده‌ها را گرفت.

وی گفت: تاکنون ۷۵ هزار هکتار از املاک دستگاه‌های دولتی به نام دستگاه‌های اجرایی سند خورده و در این حوزه جزو پنج استان برتر کشور هستیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا