مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری گلستان گفت: با هدف کمک به کاهش هزینه‌های نگهداری دام، کنسانتره پلت دامی به صورت مدت دار چهار ماهه به عشایر فروخته می‌شود.

مهدی شمشادیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: نقدینگی دامداران عشایر با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری با وجود افزایش قیمت دام همچنان برای خرید نقدی نهاده‌های دامی کافی نیست لذا اتحادیه تعاونی‌های عشایری گلستان برای مدیریت و کمک به این قشر اقدام به انعقاد قرارداد با کارخانجات تولید خوراک دام استان کرده است.

وی قیمت فعلی هر کیلوگرم کنسانتره پلت (با پروتئین ۱۵ درصد) در بازار را حدود ۱۲۰ هزار ریال اعلام و بیان کرد: با هماهنگی تعاونی‌های عشایری، دامداران عشایر می‌توانند کنسانتره را به میزان مورد نیاز از کارخانه تحویل گرفته و پول آن را در انتهای قرارداد چهار ماه پرداخت کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری گلستان با بیان اینکه کنسانتره پلت دام از جیره غذایی شامل موادی همچون جو، سبوس، سویا و ذرت و پروتئین و مکمل‌های افزودنی تولید می‌شود، گفت: کنسانتره خوراک کامل‌تری نسبت به نهاده‌های خام دامی است.

شمشادیان هزینه پرواربندی هر کیلوگرم دام زنده را با توجه به افزایش قیمت نهادها، به طور تقریبی یک میلیون و ۱۵۰ هزار ریال اعلام کرد و گفت: قیمت فعلی هر کیلوگرم دام زنده نسبت به پنج ماه قبل افزایش حدود ۲ برابری یافته و میانگین به یک میلیون و ۳۵۰ هزار ریال رسید اما باز هم نیاز است عشایر در تامین نهاده‌های دامی مورد حمایت قرار گیرند.

عشایر گلستان هشت هزار راس بره نر پرواری به پشتیبانی امور دام استان تحویل دادند

وی از پرداخت تمام ۳۱۲ میلیارد ریال طلب عشایر بابت فروش دام خود به نرخ تضمینی خبر داد و اظهارداشت: با هدف حمایت از تولیدکنندگان دام به ویژه عشایر از هشت مرداد امسال طرح خرید تضمینی دام توسط اداره کل پشتیبانی امور دام گلستان آغاز شد و عشایر تا مهرماه حدود هشت هزار راس بره نر پرواری به وزن ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم را به قیمت هر کیلوگرم ۸۵۰ هزار ریال به پشتیبانی امور دام استان تحویل دادند.

گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که ۴ هزار و ۱۲۲ خانوار عشایری شامل هزار و ۸۸۸ خانوار بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع ۷۶۸ هزار راس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند و گوشت قرمز، پشم و شیر از جمله تولیدات اصلی آنان است.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا