مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: در حال حاضر ۶۲۰ هکتار از باغ های استان به آفت مگس میوه مدیترانه ای آلوده هستند.

کیانوش حق نما گفت: ۶۲۰ هکتار از باغ‌های گلستان در پنج شهرستان کردکوی، بندرگز، گرگان، آزادشهر و رامیان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای آلوده شده اند.

او افزود: میزان خسارت وارد شده به باغ‌های استان بر اثر شیوع آفت مگس میوه مدیترانه‌ای بین ۲تا ۷۰ درصد متغیر است.

به گفته حق نما پایش انجام شده در باغ‌های خرمالو و مرکبات گرگان نشان دهنده کاهش جمعیت آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در این باغ هاست.

او افزود: این کاهش جمعیت بر اساس اقدامات کنترلی انجام شده در این باغ‌ها بوده است و احتمال شیوع مجدد آن وجود دارد.

حق نما ادامه داد: متاسفانه بارندگی‌های اخیر در استان دمای مناسب برای فعالیت این آفت را فراهم کرد و اگر شدت بارش‌ها در مناطق شیوع این آفت بیشتر بود تا حدودی جمعیت این آفت را کاهش می‌داد.

حق نما گفت: گزارش‌های رسیده از برخی باغ‌های هلو در آزادشهر نشان می‌دهد به علت برداشت نکردن میوه، تمام میوه‌های درختان ریزش کرده است و همین موضوع می‌تواند موجب افزایش جمعیت آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در آینده شود.
او افزود: با برداشت به موقع محصول می‌توان از ریزش و انتقال آفت پیشگیری کرد.

حق نما کود‌های حیوانی ریخته شده در پای درختان را عامل دیگری برای افزایش جمعیت مگس میوه عنوان کرد و گفت: این کود‌ها منبع تغذیه خوبی برای افزایش میزان تخم گذاری این آفت بوده و بهتر است باغداران کود حیوانی را در باغ‌ها رها نکنند و به صورت چالکود مورد استفاده قرار دهند.

استان گلستان ۳۲ هزار هکتار باغ دارد که ۱۱هزار هکتار از این باغ‌ها مربوط به درختان سیاه ریشه است.

سالانه حدود ۲۹۰ هزار تن محصول باغی در استان تولید می‌شود.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان