استاندار گلستان از صدور مجوز شیرین‌سازی ۷۲ میلیون متر مکعب آب دریای خزر برای مصارف آشامیدنی مردمان مناطق شهری و روستایی استان، گفت: با تحقق این مهم مشکل تنش آبی در این استان شمالی رفع خواهد شد.

علی محمد زنگانه روز جمعه در جمع نمازگزاران گنبدی افزود: به سبب تامین ۹۹ درصد منابع آب آشامیدنی مردم گلستان از سفره‌های زیرزمینی و نیز مشکلاتی که در این حوزه به سبب خشکسالی و مصارف غیرمجاز در تامین آب شرب ایجاد شده، این استان چاره‌ای جز استفاده از منابع آب‌های سطحی از جمله آب دریا ندارد.

وی اضافه کرد: براین اساس مجوز شیرین‌سازی ۷۲ میلیون متر مکعب آب از دریای خزر درسال گذشته اخذ شده و سرمایه‌گذار برای این حوزه اعلام آمادگی کرده است فقط نیاز به صدور مجوز خرید تضمینی آب از سوی سازمان مدیریت برنامه ریزی و وزارت نیرو داریم که باید تسریع شود.

زنگانه همچنین به سد رماب چهل‌چای مینودشت اشاره کرد و گفت: تکمیل این پروژه ملی که تامین کننده آب آشامیدنی پایدار برای ۵۳۵ هزار نفر از مردمان شرق گلستان خواهد بود در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته و در جریان سفر نخست رییس جمهور به استان مبلغ ۱۰هزار میلیارد ریال اعتبار برای ان مصوب شد که تاکنون ۹ هزار میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: علاوه بر این برای آبرسانی به روستاهای نوار مرزی گنبدکاووس دولت در سفر دور نخست خود مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال تصویب کرد که تاکنون هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

استاندار گلستان همچنین بابیان اینکه دولت مردمی و انقلابی سیزدهم اهتمام ویژه‌ای برای رفع کمبودها و عقب‌ماندگی‌های زیرساختی این استان در بخش‌های گوناگون دارد، گفت: در ۲ سال گذشته برخی پروژه‌های نیمه تمام این استان احیا شدند مانند طرح جمع‌آوری فاضلاب شهر گنبدکاووس که سه دهه و پتروشیمی گلستان که ۱۸ سال راکد بودند.

زنگانه از وجود هزار و ۲۰۰ طرح نیمه تمام در گلستان خبر داد و افزود: این طرح‌ها از دولت‌های قبل برای استان به یادگار مانده که دولت سیزدهم تصمیم به تکمیل آن گرفته و تاکنون اقدامات خوبی نیز دراین بخش انجام داده است.

وی اضافه کرد: دجریان سفر دور نخست رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به گلستان در مجموع ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی و ۱۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی برای این استان تصویب شد که در حوزه عمرانی سهم گنبدکاووس ۱۸ هزار میلیارد ریال بوده که تاکنون چهار هزارو ۵۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

زنگانه همچنین به تعدادی از پروژه‌های عمرانی گنبدکاووس مصوب سفر رییس جمهور هم اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از اعتبارات عمرانی سفر برای پروژه‌های عمرانی و خدماتی این شهرستان از جمله طرح جمع‌آوری فاضلاب شهری، راه‌های اصلی و روستایی، تکمیل مدارس خیرساز، استخر دانش آموزی، اجرای طرح هادی در روستاها، کشاورزی و طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافته است.

وی ابراز امیدواری کرد با تکمیل پروژه‌های عمرانی مصوب سفر در گنبدکاووس و گلستان بخشی از کمبودها و عقب‌ماندگی‌های زیرساختی این استان رفع شود.

استاندار گلستان همچنین گفت: از مجموع ۱۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال مصوب سفر ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۰ رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به استان تاکنون ۳۵ درصد آن تخصیص یافته است.

زنگانه افزود: گلستان در ۲ سال اخیر همواره در تحقق تعهد اشتغال سالانه موفق بوده و سال گذشته ۱۲۴ درصد آنرا محقق کرده است ضمن اینکه رشد اقتصادی این استان در سال قبل سه درصد بوده است.

وی اضافه کرد: میزان اعتبارات تملک دارایی‌های گلستان هم در ۲ سال اخیر از رقم ۱۶ هزار میلیارد ریال به ۱۶۳ هزار میلیارد ریال یعنی ۱۰ برابر افزایش یافته است و این نگاه و اهتمام ویژه دولت سیزدهم به این استان و بن‌بست‌شکنی‌ها در اجرای پروژه‌ها می‌باشد.

در پایان نمازجمعه هم، میزخدمت توسط استاندار گلستان و برخی مدیران کل استان به همراه مدیران شهرستان گنبدکاووس برپا و از نزدیک مسائل و مشکلات مردم رسیدگی شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا