رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: بر اساس آخرین سرشماری، ۱۱۶ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر زمستان‌گذران در زیستگاه‌های آبی استان شمارش شدند که ۲۰ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

محمود شکیبا اظهار کرد: هر ساله در کشورهای عضو کنوانسیون رامسر و سایر معاهده‌های بین المللی مرتبط، سرشماری پرندگان مهاجر از ۱۱ دی ماه (اول ژانویه) به مدت بیش از یک ماه انجام می‌شود و امسال هم این برنامه مطابق سال‌های قبل در دستورکار قرار گرفت.

وی افزود: کارشناسان محیط زیست با حضور در ۲۳ زیستگاه مهم آبی گلستان از مجموعه تالاب‌های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، اینچه، دانشمند، بی‌بی‌شیروان، تالاب ساحلی گمیشان و خلیج گرگان به عنوان محل‌های اصلی حضور پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی برای زمستان گذرانی کار سرشماری را انجام دادند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: ۱۱۶ هزار قطعه انواع پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در استان سرشماری شد که در مقایسه با ۸۶ هزار قطعه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد افزایش جمعیت را نشان می‌دهد.

شکیبا با اشاره به اینکه سال گذشته پرندگان مهاجر به دلیل خشکسالی فرود کمتری در زیستگاه‌های آبی گلستان داشتند، گفت: بهتر شدن وضعیت منابع آبی باعث فرود و استقرار بیشتر پرندگان مهاجر در گلستان شد.

وی تاکید کرد: آمار امسال در مقایسه با سال‌های قبل تر مانند ۱۳۹۹ که عدد فرود بیش از ۳۰۰ هزار قطعه پرنده بود، کمتر است و امیدواریم با بهبود شرایط بارندگی‌ها، حفظ منابع آبی تالاب‌ها و رودخانه‌ها و بالا رفتن امنیت زیستگاه‌های آبی، گلستان در سال‌های پیش رو باز هم شاهد ورود جمعیت زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی باشد.

مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به سایت‌های آبی استان گلستان از اواخر شهریور ماه آغاز می‌شود.

انواع مرغابی‌، قو، پلیکان، حواصیل، چنگر، پرستوها، آبچلیک‌ها، غاز، فلامینگو، باکلان و عقاب دریایی دم سفید از جمله گونه‌های پرندگان مهاجری هستند که نیمی از سال را در زیستگاه‌های آبی گلستان ساکن می‌شوند.

از مجموع ۳۰۴ گونه پرنده که در گلستان شناسایی شده است ۱۰۷ گونه بومی استان، ۹۷ گونه زمستان گذران، ۸۱ گونه برای تولید مثل و ۱۹ گونه به طور اتفاقی دیده شدند.

استان گلستان به واسطه برخورداری از زیستگاه‌های آبی متنوع، سکونتگاه مناسبی برای زمستان‌ گذرانی پرندگان مهاجر محسوب می‌شود اما به اعتقاد کارشناسان با کاهش بارندگی‌ها و تاثیر آن در افزایش سطح خشکی تالاب‌ها و ذخایر آبی، در سال‌های اخیر ورود این پرندگان برای سکونت چند ماهه به زیستگاه‌های استان کاهش یافته است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا