رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان گفت: سال گذشته ۱۴ هزار و ۳۳۹ مورد حیوان گزیدگی در این استان به ثبت رسید که بخش عمده آن مربوط به سگ، گربه و موش صحرایی بود.

سعید گل‌فیروزی در نشست خبری اظهار کرد: از مجموع این حیوان گزیدگی، سگ با ۱۲ هزار و ۵۸۵ مورد در رتبه، گربه با هزار و ۴۱۳ مورد و موش صحرایی با ۱۱۷ مورد بیشترین آمار گزش و میمون، گورکن، خفاش و خرس هر کدام با یک مورد کمترین مقدار گزیدگی را در گلستان ثبت کردند.

وی بیان کرد: بیشترین گزیدگی سال گذشته در گنبدکاووس، گرگان و علی‌آبادکتول و کمترین گزش در مراوه‌تپه بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بر ضرورت ساماندهی سگ‌های ولگرد در استان تاکید کرد و گفت: در موضوع جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، مهمترین بحث زنده‌گیری است که به روش‌های متعدد توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: برای ارائه خدمات بهتر به بیماران تصادفی و جراحی‌، یک دستگاه «سی آرم» با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال خریداری و تحویل بیمارستان آل‌جلیل آق‌قلا شد.

وی ادامه داد: سال گذشته یک مرکز آم‌ارای دولتی در گنبدکاووس راه‌اندازی شد و فضای فیزیکی برای چنین مراکزی در ۲ شهرستان گرگان و آق‌قلا، به تمام رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: تلاش داریم تا شاهد کمترین تخلفات پزشکی در استان باشیم و همه این موارد را رصد و پیگیری می‌کنیم، اما زمانی که از بیماران و همراهان و بستگان آنان می‌خواهیم شکایتی تنظیم یا پایین گزارش همکاران ما را امضا کنند، همکاری نمی‌کنند.

وی یادآور شد: در مجموع مراکز درمانی ۲۳۰ دستگاه دیالیز وجود دارد که ۳۰ دستگاه ایرانی و مابقی آن خارجی است که بیماران در ۱۷۶ تخت، خدمات دیالیز را از این دستگاه‌ها دریافت می‌کنند.

گل‌فیروزی در خصوص کمبود پزشک و متخصص در مراکز درمانی دولتی اظهار کرد: تعرفه‌های پایین سبب افزایش مهاجرت پزشکان متخصص می‌شود که وضعیت سرانه وجود پزشک متخصص در گلستان بهتر از میانگین کشوری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان از تلاش برای جذب دانشجویان خارجی از کشور هند در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی خبر داد و گفت: برای اینکه بتوانیم دانشجوی خارجی جذب کنیم نشست مشترکی با دانشگاه‌های کشور هندوستان خواهیم داشت‌.

وی ادامه داد: در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی جذب دانشجوی خارجی خواهیم داشتم برای تحقق این مهم ضمن ارتقای زیرساخت‌های فیزیکی ما از نظر هئیت علمی نیز باید تقویت شویم.

در حال حاضر ۴ هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان مشغول تحصیل بوده که ۴۰۰ نفر آن دانشجوی خارجی هستند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا