قیمت اجاره خانه‌ها خیلی بالا رفته و صدای خیلی از همشهریان در گنبدکاووس در آمده است، می شود گفت تقریبا بخش زیادی از حقوق یا درآمد مستاجران صرف اجاره خانه می شود. برخی از مستاجران از افزایش اجاره‌ها تا ۱۰۰ الی ۲۰۰ درصد می گویند.

پایگاه اخبار گنبد – فریدون قارئی: قیمت اجاره خانه‌ها خیلی بالا رفته و صدای خیلی از همشهریان در گنبدکاووس در آمده است، می شود گفت تقریبا بخش زیادی از حقوق یا درآمد مستاجران صرف اجاره خانه می شود. برخی از مستاجران از افزایش اجاره‌ها تا ۱۰۰ الی ۲۰۰ درصد می گویند.

حالا بر خلاف بازار واقعی اجاره خانه ها، وزیر راه به افزایش اجاره‌بها مسکن واکنش نشان داد و گفت: روند افزایش بها باید به گونه‌ای باشد که در واقع ۲۵ درصد در تهران قابل افزایش باشد و در شهرستان‌ها حدود ۲۰ درصد و ۱۵ درصد در سایر شهرهای کوچک باشد اما چون ابزار کار مشخص نیست با سازمان‌های مربوطه در حال مذاکره هستیم و طرح مجلس نیز در این خصوص می‌تواند کمک شایانی به کنترل قیمت‌ها داشته باشد.

فاصله ۱۵ تا ۲۵ درصدی افزایش قیمت که وزیر راه برای اجاره خانه هایی که می گوید، با واقعیت جامعه خیلی زیاد بوده و طبق شنیده‌های خبرنگار پایگاه اخبار گنبد، برای اجاره های تمدید شده در گنبدکاووس طی چند وقت اخیر ۱۰۰درصد و حتی ۲۰۰ درصد افزایش بها نیز شنیده می شود.

علاوه بر تدوین راهکاری برای حال حاضر، مسئولان کشور برای رفع اساسی مشکل اجاره نشینی بخصوص اقشار ضعیف جامعه، هر چه سریعتر نسبت به تکمیل وعده‌هایی که دادند از جمله طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال باید جامه عمل بپوشانند تا بخشی از مردم و بخصوص مستاجران که هزینه های سنگین زندگی و اجاره خانه، کیفیت زندگی‌ آن ها را به شدت کاهش داده است را در سال‌های آینده جبران‌ کند.

در همین حال که برخی شهروندان گنبدی منتظر شروع ساخت مسکن ملی هستند، قاسم شادکام، سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان گنبدکاووس در جلسه نهضت مسکن این شهرستان اظهار کرد: در حوزه شهری تعداد ۱۲ هزار نفر در سایت راه و شهرسازی گنبدکاووس ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۵ هزار نفر حائز شرایط اولیه هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به حجم متقاضیان مقدار زمین کنونی برای احداث طرح ملی نهضت مسکن کافی نبوده و به ۵۰ هکتار زمین نیاز است.

همچنین سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: در برش استانی «طرح نهضت ملی مسکن» برای شهرستان گنبدکاووس سالانه ۲ هزار و ۳۵۴ واحد مسکونی شهری باید احداث شود.

بد نیست اضافه کنیم؛ حالا که مشکل کمبود زمین در شهر گنبدکاووس مطرح است و زمینهای کشاورزی جنوبی، شرقی و غربی شهر از لحاظ کشاورزی نیز مرغوب هستند، بجای نابودی این زمین‌های مرغوب که در آینده نیز باید جوابگوی تولید منابع غذایی نسل‌های آینده و فرزندان شهرمان باشد، بهتر است این طرح در سمت شمال شهر پیاده گردد که زمین‌های زیادی نیز در اختیار ارگان‌های مختلف بوده و کیفیت این زمین‌ها برای کشاورزی نیز آنچنان مناسب نیست، پیشنهاد می‌گردد با توجه به کمبود فضای شهری در گنبدکاووس، نگاهی عمیق و آینده نگر به این مقوله داشته باشیم.

  • نویسنده : #فریدون_قارئی