معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان از کشاورزان استان که دسترسی به منابع آبی دارند، خواست برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از خشکسالی و سرما نسبت به آبیاری مزارع گندم، جو و دانه روغنی کلزا خود اقدام کنند.

محمدرضا عباسی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: میزان بارش‌ها در سال آبی جاری به‌خصوص در آذر و دی در تمامی مناطق گلستان به جز نواحی جنوبی مناسب نبود اگرچه برخی بارش‌های رگباری داشتیم که آمار بارش‌ها را بالا برد اما چون تبدیل به روان آب شدند برای زراعت مناسب نبودند.

وی با بیان اینکه شرایط اقلیمی گلستان تغییر و شبیه مناطق کویری شده است، افزود: تمامی مزارع گندم، جو و دانه روغنی کلزا کشت شده در این استان بشدت نیاز به آبیاری دارند و کشاورزانی که دسترسی به منابع آب دارند حتما نسبت به آبیاری مزرعه خود اقدام کنند.

عباسی اضافه کرد: مطابق پیش بینی هواشناسی حداقل تا ۱۰ روز آینده بارشی در گلستان نخواهیم داشت ضمن اینکه از ۲۰ روز قبل هم به سبب برودت هوا در این استان، رشد گیاه گندم، جو و کلزا متوقف شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: باتوجه به شرایط موجود لازم است کشاورزان نسبت به آبیاری مزارع و در اراضی که هنوز سبز نشدند نیز نسبت به بذرپاشی اقدام کنند.

وی یادآور شد: درسال زراعی جدید یعنی از پاییز امسال ۳۸۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی گلستان زیر کشت گندم، ۷۰ هزار هکتار زیر کشت جو و ۳۰ هزار هکتار نیز دانه روغنی کلزا کشت شد.

عباسی ادامه داد: البته بخشی از اراضی کشت شده بویژه در نواحی شمالی گلستان به سبب خشکسالی و سرما سبز نشدند که آمار آن در حال جمع بندی است.

وی ابراز امیدواری کرد با بهبود شرایط بارشی در ۲ ماه باقی مانده امسال وضعیت سطح سبز و رشد سه محصول استراتژیک گندم، جو و کلرا در مزارع گلستان بهبود و از بروز خساران احتمالی جلوگیری شود.

گلستان با افزون بر ۶۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و تولید سالانه ۵.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی که یک چهارم آنرا تولید غلات تشکل می‌دهد از استان‌های برتر کشور بشمار می‌رود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا