فرماندار گنبدکاووس گفت: الگوگیری از نگاه تقریبی مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن و تمسک وی به ائمه اطهار و بزرگان دین برای خلق دیوان اشعارش از جمله عوامل وحدت پایدار در منطقه است.

مهدی دهرویه سه‌شنبه شب در همایش دویست و نودمین سالگرد تولد شاعر برجسته ترکمن مختومقلی فراغی در محل سالن اجتماعات فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس یکی از دلایل مهم ماندگاری نام این هنرمند را نگاه وحدت آفرین دانست و اظهارکرد: لازم است از نگاه تقریبی این شاعر برجسته برای تحکیم بیش از پیش وحدت و همدلی در جامعه بهره جست.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری مراسم‌های متنوع برای معرفی شخصیت و آثار مختومقلی به نسل جوان، افزود: هفته آینده همایشی با مضمون نگاه وحدت آفرین این شاعر در دانشگاه گنبدکاووس برگزار خواهد شد.

شهردار گنبدکاووس هم با قدردانی از همکاری گروه‌های مختلف فرهنگی و هنری و مسوولان استانی و شهرستانی برای برگزاری این همایش، ابراز امیدواری کرد: اجرای برنامه‌های این چنینی نقشی موثری در معرفی بهتر مختومقلی فراغی داشته باشد و باعث سرعت گرفتن ثبت جهانی نام این شاعر برجسته ترکمن شود.

سیدعلی اصغر موسوی افزود: جرجان زمین که شهر گنبدکاووس میراث دار آن است در دل خود چهره‌های فاخر زیادی دارد و اوج تحولات این سرزمین مربوط به سده‌های چهارم و پنجم هجری می‌شود که بیش از ۳۰۰ دانشمند و فرهیخته تاثیرگذار در تحولات ایران اسلامی پرورش یافتند.

وی ادامه داد: این روند استمرار داشت تا رسید به مختومقلی فراغی که نقش مهمی در حفظ زبان ترکمنی ایفا کرد و با دیوان اشعار خود مانع از انحراف و ترکیب این زبان با دیگر زبان‌ها شد.

شهردار گنبدکاووس گفت: مختومقلی با کرامت به ائمه اطهار در اشعار خود نقش مهمی در ایجاد وحدت ایفا کرد لذا باید هرچه در توان داریم را برای ماندگاری و ثبت جهانی نام این شاعر تقریبی به‌کار گیریم و از نمایندگان سازمان یونسکو هم قول تحقق این مهم را گرفتیم.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس هم در این مراسم با بیان اینکه ایران از دیرباز مهد تمدن و گهواره پرورش بزرگان پرآوازه ای در تاریخ جهان از جمله مختومقلی فراغی بوده است، گفت: مختومقلی شاعر و عارف ترکمن بیان کننده زیباترین و ناب ترین احساسات بشر و اوج معنویت مردم به ویژه قوم شریف ترکمن بوده و امروزه اشعار کلاسیک این شاعر بلند آوازه همانند اشعار فردوسی، حافظ، نظامی و خیام به گنجینه طلایی ادبیات جهان تبدیل شده است.

رضا شجاعی بیان کرد: این هنرمند فرهیخته نقش بی‌بدیلی در شکل‌گیری فرهنگ سه قرن اخیر ترکمن‌ها داشته و با تمسک به قرآن و ارادت به نبی مکرم اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) در اشعار خود به مقام عرفانی و کمال می‌رسد و دیوان وی آکنده از اندیشه‌های عرفانی و دینی و نکات اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است.

وی با تاکید بر اهمیت معرفی این شاعر به عنوان الگویی مناسب به نسل جوان، افزود: مختومقلی همواره از وحدت و انسجام سخن به میان می‌آورد و با هوشمندی و دانایی همگان را به وحدت با محوریت قرآن و اهل بیت(ع) دعوت می‌کند و مهم‌ترین دغدغه این شاعر ارتقای آگاهی و اتحاد و یکپارچگی مردم و مبارزه با ستمگران بوده است.

اجرای هنری گروه‌های مختلف موسیقی ترکمنی در کنار قرائت برخی از اشعار مختومقلی با استقبال بسیار خوب مردم از دیگر برنامه‌های اجرایی در همایش بزرگ دویست و نودمین سالگرد تولد این شاعر برجسته در سالن اجتماعات فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس محسوب می‌شود.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال هزار و ۷۳۳ میلادی برابر با سال هزار و ۱۱۲ هجری شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت.

پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا