شمشیربازی سابقه‌ای ۱۵ ساله در گلستان دارد اما نبود زیرساخت‌ مناسب و حمایت اندک مسوولان موجب شده استعدادهای فراوان این رشته ورزشی خیلی زود شمشیر و ماسک و دیگر تجهیزات حفاظتی را کنار گذاشته و وداعی زودهنگام با دنیای حرفه‌ای و قهرمانی داشته باشند.

به گزارش ایرنا، شمشیربازی برای اولین بار با فعالیت علاقمندان گنبدی در گلستان مطرح شد و آرام آرام جای خود را در بین علاقمندان به خصوص در گنبدکاووس و گرگان باز کرد.

شناخت کم جامعه و به خصوص نسل جوان با این رشته در مقایسه با دیگر ورزش‌ها، نیاز به خریداری تجهیزات گران و نبود مکان مناسب برای تمرین موجب شد شمشیربازی آن‌گونه که مسوولان این رشته توقع داشتند در گلستان هوادار پیدا نکند و انجام تمرین و مسابقه آن به ۲ شهر بزرگ استان محدود شد.

حضور شمشیربازان ایرانی در رویدادهای مهمی مانند المپیک و بازی‌های آسیایی همراه با مدال‌آوری در برخی از این عرصه‌ها توجه به این رشته به عنوان یکی از ورزش‌های توصیه‌شده اسلام را افزایش داد و بستر مناسبی برای توسعه آن در کشور فراهم کرد اما در گلستان از این فرصت به درستی استفاده نشد.

کریم برخزی مربی شمشیربازی گلستان گفت: وجود استعدادهای فراوان ورزشی، یکی از ظرفیت‌های موثر برای رونق شمشیربازی استان است که با رفع دغدغه‌ها و تکمیل زیرساخت‌ها می‌توان به آینده این رشته امیدوار بود.

وی اظهار داشت: شمشیربازی گلستان نیازمند توجه بیشتر است و با کمبودهای فعلی، نبض این رشته به کندی می‌زند که می توان با نگاه ویژه آن را احیا کرد.

صبا خسروآبادی مربی و ورزشکار شمشیربازی گلستان هم به ایرنا گفت: این استان استعدادهای درخشانی در این رشته دارد که می‌توان با بهبود شرایط و انجام طرح‌های استعدادیابی، فرصت تربیت نسل جدید ورزشکاران حرفه‌ای و مدال‌آور را فراهم کرد.

وی یادآور شد: ورزشکاران رشته‌های گوناگون گلستان با حداقل امکانات همواره در میادین شگفتی‌آفرین بودند ولی همین حداقل‌ها برای شمشیربازی فراهم نیست.

خسروآبادی ادامه داد: شمشیربازی دارای سه اسلحه سابر، اپه و فلوره است که در گلستان بدلیل نبود مربی فلوره علاقمندان این بخش با سفر به دیگر استان‌ها تمرین می‌کنند که این کمبودها باید برطرف شود.

رییس هیات شمشیربازی گلستان به ایرنا گفت: در سال‌های گذشته امکان انجام این ورزش فقط در گرگان و گنبدکاووس فراهم بود اما در سال‌های اخیر هیات شمشیربازی در آزادشهر، رامیان و کلاله فعال شده و برنامه‌ریزی برای توسعه این ورزش در علی آبادکتول، کردکوی و مینودشت ادامه دارد.

علی‌اصغر منصوری‌رضی در ادامه افزود: در کنار تلاش برای توسعه فعالیت هیات‌های شهرستانی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای علاقمندان داوری و مربیگری شمشیربازی هم در دستور کار قرار دارد تا در کنار کشف استعداد، مربیان و داوران گلستان هم به حرکت خود در مسیر موفیت ادامه دهند.

وی ادامه داد: گلستان استعدادهای زیادی در شمشیربازی دارد اما به دلیل کمبود مربی، فرایند کشف استعداد و پرورش آن‌ها برای رسیدن به سطوح ملی با مشکل مواجه است.

گزارشی از وضعیت شمشیربازی در استان گلستان

رییس هیات شمشیربازی گلستان بیان کرد: پس از انجام مکاتبه و تشریح وضعیت گلستان با وعده سرپرست فدراسیون، یک دوره مربیگری و داوری شمشیربازی در استان برگزار خواهد شد.

منصوری ادامه داد: هدف مهم و محوری هیات شمشیربازی گلستان، بازشدن پای ورزشکاران استان به تیم ملی و سپس کسب موفقیت و مدال در رویدادهای مهم و معتبر جهانی و آسیایی است.

وی با اشاره به فراهم‌کردن زمینه حضور ورزشکاران گلستان در مسابقات شمشیربازی قهرمانی کشور گفت: سال گذشته ورزشکاران استان فقط در ۲ رویداد ملی مسابقه دادند اما امسال تاکنون تیم‌های رده‌های سنی به مسابقات متعددی اعزام شدند و با استفاده از تجربه سال قبل، موفقیت هایی کسب کردند که در نتیجه آن، گلستان از رده ۳۰ کشور به رتبه ۱۶ ارتقا یافت.

رییس هیات شمشیربازی گلستان گفت: ورزشکاران استان در مسابقات زیر ۱۷ سال کشور حضوری درخشان و قابل قبول داشتند که با نشان دادن این قابلیت‌ها یک گلستانی به جمع هشت نفر اردوی تیم ملی دعوت شد.

منصوری با اشاره به کمبود تجهیزات شمشیربازی در گلستان ادامه داد: خانه شمشیربازی گرگان بعد از هشت سال با اعتباری بالغ بر ۱.۵ میلیارد ریال درحال تجهیز است.

رییس هیات شمشیربازی گلستان بیان کرد: همچنین سالن شمشیربازی گنبدکاووس که ۱۲ سال قبل ساخته شده بود در آینده‌ای نزدیک تحویل ورزشکاران این رشته خواهد شد.

منصوری گفت: شمشیربازی گلستان در گذشته به‌دلیل برخی مشکلات و نبود زیرساخت‌های مناسب، ورزشکاران حرفه‌ای و مستعد خود را از دست داد که تلاش می‌کنیم با رفع این دغدغه‌ها بار دیگر شرایط کسب مدال و موفقیت را برای شمشیربازان استان فراهم کنیم.

رییس هیات شمشیربازی گلستان با اشاره به فعالیت ۴۰ ورزشکار زن و مرد این رشته در گرگان و گنبد افزود: براساس چشم انداز هیات، افزایش ورزشکاران به ۱۰۰ نفر و کشف استعدادهای برتر از مهمترین برنامه‌های پیش‌رو است که با تکمیل زیرساخت‌ها، رفع مشکلات و بهبود تجهیزات به رشد و ترقی این رشته ورزشی و حضور در جمع سه استان برتر کشور امیدواریم.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا