معاون امور اراضی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس از شناسایی ۳۳ مورد بنای غیرمجاز در اراضی زراعی این شهرستان طی سه ماه نخست امسال خبر داد و گفت: هرگونه ساخت و ساز و تغییر کاربری بدون مجوز در اراضی زراعی و باغی جرم است و متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

میرحسین فخری‌پور افزود: از مجموع ۳۳ مورد بنای غیرمجاز شناسایی شده در اراضی زراعی گنبدکاووس برای ۱۶ مورد آن به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی قلع و قمع شد.

وی اضافه کرد: ۱۷ مورد دیگر از بناهای غیرمجاز که در مرحله شروع عملیات اجرایی بودند که با تذکر نیروهای بازرسی و آگاهی بخشی به آنها که عمل انجامی جرم بوده و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد، اقدام به توقف عملیات اجرایی و یا اعاده به حالت اولیه کردند.

معاون امور اراضی مدیریت جهادکشاوروزی گنبدکاووس همچنین گفت: با تخریب ۱۶ بنای غیرمجاز که بیشتر در قالب «فنس کشی، دیوارکی، محوطه سازی و انبیه غیرمجاز» بود، ۱۶ هزار مترمربع زمین زراعی به حالت اولیه بازگشت.

فخری‌پور با بیان اینکه بیشتر تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت و سازهای غیرمجاز در گنبدکاووس در حریم شهر و روستاها رخ می‌دهد، افزود: اینگونه اقدامات که مشمول قانون حفظ کاربری می‌شود، تخلف بوده و متخلف به مرجع قضایی معرفی خواهد شد.

وی اضافه کرد: راهبرد وزارت جهادکشاورزی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی است و در این خصوص با متخلفان بدون مماشات برخورد خواهد کرد.

معاون امور اراضی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس با هشدار به احداث‌کنندگان بنا در اراضی کشاورزی، به مردم نیز توصیه کرد از خرید ملک‌ (عرصه و عیان) بدون مجوز در اراضی زراعی و باغی بالاخص در اراضی مشاعی بشدت خودداری کرده و در دام کلاهبرداران و سودجویان قرار نگیرند.

فخری‌پور همچنین از مردم خواست تا گزارش تخلفات احتمالی در ساخت و سازهای غیرمجاز یا تغییر کاربری ارضی زراعی و باغی را از طریق سامانه ۱۳۱ به جهادکشاورزی اطلاع دهند.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت و داشتن افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مطرح استان گلستان در تولیدات کشاورزی است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا