رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی گلستان گفت: میزان کشف انواع مواد مخدر در این استان از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد بیشتر شد.

سرهنگ مجید زائری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت چهار هزار و ۵۵۵ کیلوگرم انواع مواد مخدر از سوداگران مرگ در گلستان کشف که این مقدار در مدت مشابه پارسال چهار هزار و ۵۷ کیلوگرم بود.

وی بیان کرد: بیشترین سهم کشفیات سال جاری مربوط به تریاک با مجموع ۲ هزار و ۶۳۳ کیلوگرم است که این میزان در مقایسه با سال گذشته از همین ماده مخدر، پنج درصد کمتر شده است.

وی تصریح کرد: میزان کشفیات حشیش امسال با ۲۴۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به مقدار هزار و ۴۸۴ کیلوگرم رسید.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی گلستان با اشاره به این که در ماده مخدر مرفین سال قبل کشفیاتی نداشتیم گفت: امسال پنج کیلو و ۴۰۰ گرم از این ماده مخدر در استان کشف و ضبط شد.

زائری ادامه داد: کشف ماده مخدر هروئین در گلستان با رشد ۱۴۹ درصدی به عدد ۴۲ کیلو و ۳۹۶ گرم رسید و کشفیات شیشه با ۵۷۵ درصد رشد به ۲۲۲ کیلو و ۷۴۲ گرم افزایش یافت اما در سایر مواد مخدر کاهش ۷۹ درصدی در پنج ماهه امسال داشتیم.

وی افزود: تعداد قاچاقچی و خرده فروش دستگیر شده در پنج ماهه امسال هزار و ۵۸۹ نفر بود که ۴۳ درصدی بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

وی خاطرنشان کرد: در بازه زمانی مشخص امسال ۲۹۳ هزار و ۷۳۰ سی‌سی متادون و اپیوم و نیز یک میلیون و ۴۹۳ هزار و ۹۱۵ عدد انواع قرص از جمله متادون و ترامادول در گلستان کشف شد که در بخش شربت‌ها میزان رشد ۱۵۶ درصد و در بخش قرص‌ها معادل هزار و ۱۰۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشتیم.

زائری اضافه کرد: علاوه بر آن امسال ۳۱ دستگاه خودرو سبک و سنگین قاچاقچیان و سوداگران مرگ در گلستان توقیف شد که سال گذشته این تعداد، ۲۱ دستگاه بود.

وی در خصوص نیازمندی‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: از آنجایی که این استان یکی از محورهای جایگزین برای انتقال مواد مخدر به غرب کشور است و ۱۲ مسیر فرعی و سه مسیر اصلی برای ورود مواد مخدر از استان‌های مازندران،سمنان و خراسان شمالی دارد، احداث ایستگاه بازرسی در مسیرهای پرتردد قاچاقچیان از جمله اولنگ رامیان، فارسیان آزادشهر، توسکستان گرگان و نوکنده ضروری است.

وی یادآور شد: پلیس مبارزه با مواد مخدر گلستان به یک دستگاه کوآدکوپتر نیاز دارد، زیرا با توجه به دارا بودن ۳۲۰ کیلومتر نوار مرزی با کشور ترکمنستان، وجود منابع طبیعی و زمین‌های حاصل‌خیز، وضعیت استراتژیک خاص و قرار گرفتن در مسیر حمل و نقل مواد مخدر با وجود راه‌های فرعی فراوان منتهی به استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی و با توجه به کشفیات عمده در چند سال اخیر که در مسیرهای فرعی و کوهستانی و صعب العبور بوده، نشان دهنده این است که قاچاقچیان و حاملین مواد محدر با شیوه‌ها و ترفندهای مختلف درصدد ورود مواد مخدر به این استان هستند و این کوآدکپر نیاز اساسی محسوب می‌شود.

زائری افزود: از آنجایی که شرق استان مستعد آلودگی به کشت خشخاش و غرب استان آلودگی به کشت شاهدانه را دارد، تامین اعتبار برای مجهز شدن پلیس به این وسیله رصد به منظور استفاده در ماموریت‌ها، احساس می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا