نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر سرمایه‌گذاری بیش از گذشته در مدیریت آب کشاورزی برای تولید پایدار گفت: ۷۸ درصد منابع آبی گلستان به بخش کشاورزی اختصاص دارد که ۳۵ درصد آن ‌هدر می‌رود.

رحمت‌الله نوروزی روز چهارشنبه در نشست مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مدیران بخش کشاورزی گلستان، افزود: اجرای کامل طرح الگوی کشت در کشور نیازمند فراهم‌شدن الزاماتی است که به دلیل تاثیر فراوان آن در افزایش تولید و در نهایت ایجاد امنیت غذایی باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تشکیل اتاق فکر در بخش کشاورزی گلستان، گفت: راه‌اندازی این اتاق می‌تواند گره‌های توسعه بخش کشاورزی را باز کرده و به سرمایه‌گذاری در این بخش رونق دهد.

وی توجه به ارزآوری حاصل از صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای آسیای میانه را مهم دانست و افزود: کشورهای آسیای میانه بهترین بازار مصرف تولیدات گلستان هستند و بر همین اساس باید امکانات بخش کشاورزی استان برای ارزآوری حاصل از صادرات تقویت شود.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی گفت: این استان نیازمند تقویت همگرایی برای جبران عقب‌ماندگی و رفع موانع توسعه گلستان است.

نوروزی همچنین بر توجه به رفع بحران آب، حمایت از رونق تولید محصولات کشاورزی و توسعه کشت قراردادی از جمله پنبه، بازگشت زمین ۶۵ هکتاری ایستگاه مرکز تحقیقات کشاورزی گنبدکاووس با هدف پایداری تولید و نقش آفرینی امنیت غذایی کشور و حمایت از گندم تولیدی استان با پیگیری قیمت‌گذاری واقعی تاکید کرد.

دبیر مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی گلستان هم در این جلسه با اشاره به این که اقتصاد اصلی ساکنان این استان بر پایه کشاورزی است، گفت: باید از ظرفیت بودجه برای رونق بخش کشاورزی استان، بهره‌برداری بهینه از اراضی شیب‌دار و بهسازی و ایجاد آب‌بندان‌ها با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و مقابله با کم آبی و پایداری تولید استفاده کردد.

رضا آریان‌پور گفت: قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین موضوعات بخش کشاورزی برای حمایت از بهره‌برداران است که باید به آن توجه شود.

به گفته وی برنامه‌ریزی در حوزه قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی متناسب با شرایط روز می‌تواند بهره‌برداران گلستان را برای تداوم تولید پشتیبانی کند.

آریان‌پور اضافه کرد: بهره‌برداران بخش کشاورزی استان در سال زراعی قبل، نقش به‌سزایی در تولید محصولات راهبردی در کشور داشتند که این موفقیت نتیجه مدیریت و پابه کار بودن بهره‌برداران است.

نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه‌تپه و گالیکش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری سال به نام مهار تورم، رشد تولید، گفت: رهبر معظم انقلاب شعاری که برای امسال مطرح کردند در اصل هدفگذاری کمی بوده و باید برای تحقق آن دستگاه‌های مرتبط هم برنامه عملیاتی خود را آماده و اجرایی کنند.

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی هم به عنوان بازوی نظارتی نظام از دستگاه‌ها درخواست دارد که برنامه عملیاتی خود را برای دستیابی به شعار سال اعلام کرده تا شاهد کاهش تورم و رشد تولید باشیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم گفت: زمان صدور مجوز برای سرمایه‌گذاران به ویژه بخش کشاورزی در استان باید کوتاه شود.

به گفته رمضانعلی سنگدوینی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد اقتصاد استان گلستان مربوط به بخش کشاورزی است و به همین دلیل آسان‌سازی صدور مجوز کسب و کار در این بخش مهم است.

وی با تاکید بر استفاده بهینه از ظرفیت تعاون روستایی گلستان افزود: این ظرفیت موجود در استان باید احیا شود چرا که می تواند نقش به سزایی در توسعه اقتصادی استان داشته باشد.

وی ادامه داد: با سرمایه‌گذاری در بخش تعاون روستایی استان می توان بین ۱۷ تا ۱۸ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی بر استفاده از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی در افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی، توجه به خشکسالی، تقویت بیش از گذشته حوزه ترویج برای بهره برداران، رسیدگی به وضعیت جاده بین مزارع با تامین ماشین آلات راهداری، پشتیبانی از طرح درختکاری و تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی براساس سطح زیر کشت تاکید کرد.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

استان گلستان با این جمعیت بهره برداران کشاورزی و تولید پنج میلیون تُن محصولات کشاورزی، در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا