هواشناسی گلستان با صدور اخطار نارنجی مبنی بر احتمال ورود جبهه هوای سرد بارشی همراه با کاهش محسوس شدید دما، دستگاه‌های اجرایی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان را برای مقابله با این شرایط جوی پا به کار کرد.

براساس گزارش هواشناسی گلستان، پیش‌بینی نفوذ این سامانه ناپایدار و سرد بارشی به استان از روز یکشنبه و ماندگاری آن تا پنجشنبه بوده که آمادگی لازم دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان و اتخاذ سایر تهمیدات پیشگیرانه توسط دستگاه‌های ذیربط ضروری است.

در این ارتباط دومین نشست هماهنگی بین مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی عضو مدیریت بحران گلستان با میزبانی اداره کل هواشناسی استان برگزار و آخرین وضعیت برای آمادگی دستگاه‌ها برای مقابله با این پدیده مورد بررسی قرار گرفت.

معاون توسعه پیش‌بینی و مدریت بحران مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی گلستان در این نشست با اشاره به صدور اخطار نارنجی هواشناسی استان، گفت: از روز یکشنبه ( فردا) استان تحت تاثیر سامانه بارشی سرد قرار می‌گیرد که پیامد آن گاهی بارندگی، بارش برف در اغلب نواحی استان، احتماع وقوع کولاک، کاهش محسوس دما ( ۱۶ تا ۲۰ درجه سانتیگراد)، تدوام سرما و یخبندان، مه غلیظ و وزش باد نسبتا شدید خواهد بود.

محمد کردجزی افزود: مخاطرات اختلال در تردد جاده‌ای به ویژه جاده‌های کوهستانی، آسیب به محصولات باغی و زراعی و تاسیسات آبرسانی دور از انتظار نیست.

وی تاکید کرد: در این بازه زمانی، احتیاط در تردد جاده‌ای، دوری از فعالیت‌های کوهنوردی، مدیریت در مصرف حامل‌های انرژی و پیشگیری از یخ‌زدگی انشعاب آب و محصولات باغی و زراعی لازم است.

 

با توجه به اینکه ورود سامانه ناپایدار و سرد بارشی به استان از سوی کارشناسان هواشناسی مخاطراتی برای بخش کشاورزی دارد، ضرورت اطلاع‌رسانی را به بهره‌برداران این بخش برای توجه به توصیه کارشناسان مرتبط و اقدام های پیشگیری را از بروز خسارت دوچندان می‌کند.

اقتصاد اصلی ساکنان گلستان بر پایه کشاورزی استوار است و ۲۲۱ هزار بهره‌بردار در حوزه کشاورزی و دامپروری مشغول تولید هستند که این استان در تولید ۱۵ نوع محصول رتبه‌های اول تا پنجم را در کشور به خود اختصاص داده است.

معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان گفت: با توجه به اخطار نارنجی هواشناسی استان مبنی بر ورود سامانه ناپایدار و سرد بارشی به استان از روز یکشنبه و ماندگاری آن تا پنجشنبه هفته جاری، باغداران به توصیه‌های کارشناسان برای پیشگیری از خسارت‌های ناشی از آن توجه جدی داشته باشند.

نویدرضا فرهانی به خبرنگار ایرنا افزود: تامین سوخت جایگزین با توجه به افت فشار گاز و احتمال قطع شدن گاز، بررسی وضعیت دستگاه‌های گرمایشی، استقرار پوشش‌های سقف گلخانه و نهالستان، تامین موتور برق اضطراری در صورت قطع برق احتمالی، بررسی سیستم گرمایشی و پلاستیک گلخانه، پوشش‌دار کردن لوله‌های آب خارج از محیط گلخانه برای پیشگیری از یخ‌زدگی و روشن نگه داشتن سیستم فن گلخانه هنگام وزش باد به باغداران استان توصیه می‌شود.

وی یادآور شد: گلخانه‌داران استان می‌توانند با هماهنگی واحد طرح و برنامه شهرستان‌ها و مراجعه به سامانه تجارت آسان، تقاضای سوخت ذخیره خود را ثبت کنند.

فرهانی، خودداری از هرس درخت، شخم و پاکنی در باغ، انجام عملیات سم‌پاشی و محلول‌پاشی با توجه به کاهش محسوس دما، وزش باد و اثربخش نبودن سم، استفاده از آبیاری بارانی با ریزآب پاش به ویژه برای سرشاخه‌ها و پوست قسمت پایینی درختان جوان، استفاده از پوشش مانند کاه و کلش و مواد پلی‌اتیلن برای باغ جدید ایجاد شده و تنه درخت بارده و محافظت و ایجاد پوشش روی نهال جوان و درخت آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی و نایلون) تاکید کرد.

معاون بهبود تولیدات دام جهادکشاورزی گلستان هم به بهره‌برداران حوزه دامپروری توصیه کرد: پرورش‌دهندگان مرغ، وسایل گرمایشی بررسی، دمای سالن پرورش تنظیم و و لوله‌های آب را حتما عایق‌بندی کنند.

محمد خیراندیش به خبرنگار ایرنا افزود: بهره‌برداران دام سنگین و سبک هم باید ضمن رعایت بررسی وسایل گرمایشی، عایق‌بندی لوله‌های آبشخور و پوشش محل نگهداری گوساله و دام سبک که نسبت به سرما مقاومت کمتری دارند، اقدام کنند.

وی در خصوص تامین نهاده‌ها، گفت: حتما نهاده‌های مورد نیاز خود را برای یک هفته اخیر ذخیره‌سازی و به روزهای آینده موکول نکنند.

امکانات ۳۰ گروهداری در گلستان آمادگی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: با توجه به گزارش پیش بینی هواشناسی مبنی بر ورود سامانه سرد و بارشی از شمال استان و کاهش محسوس دما طی هفته آینده، امکانات و نیروهای راهداری در قالب ۳۰ گروه بررسی و آماده برای ارائه خدمات در شرایط سخت جوی و برقراری ترافیک روان دز محورهای ارتباطی شده‌اند.

عادل مصدقی به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: علاوه بر این، برای آمادگی در برابر این سامانه که کاهش دما تا منفی هشت درجه سانتیگراد پیش بینی شده، از ظرفیت بخش خصوصی هم در صورت ضرورت استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون این اداره کل ۱۷۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین در اختیار دارد در ۱۱ شهرستان جنوب که بیشترین سامانه بارشی را دارد، استفاده می‌کند.

به گفته وی برای این ورود سامانه بارشی سرد که یکشنبه تا پنجشنبه در استان مستقر می‌شود ابتدا شهرستان‌های مرزی واقع در شمال استان شامل گنبدکاووس، مراوه‌تپه، آق قلا، بندرترکمن و گمیشان را تحت شعاع قرار خواهد داد و هماهنگی لازم صبح امروز شنبه بین مدیران ستادی و شهرستانی این اداره کل انجام شده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت راه‌های ارتباطی استان، گفت: اکنون تمامی محورهای ارتباطی استان به ویژه کوهستانی باز و آمدوشد خودروها جریان دارد.

براساس گزارش مسوولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان، هزار و ۷۰۰ کیلومتر از مجموع ۵ هزار و ۲۵۰ کیلوکتر راه ارتباطی گلستان، برف‌گیر و کوهستانی است.

مدیر دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: با توجه به اطلاعیه سازمان هواشناسی استان مبنی بر افت دمای هوا طی شب و روزهای آینده، کنتور آب و لوله قبل و بعد انشعاب برای جلوگیری از یخ‌زدگی و ترکیدگی آن پوشیده شود.

ولی‌الله ساور افزود: برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به این تجهیزات در فصل سرما ضروری است، مشترکین با استفاده از لوازم مناسب از جمله پشم شیشه، موکت و گونی و … نسبت به حفاظت از کنتورها و لوله روباز آب اقدام کنند.

وی تاکید کرد: در صورت بروز یخ‌زدگی کنتور و لوله از ریختن آب جوش روی کنتور آب و روشن کردن آتش در حوضچه کنتور خودداری و برای جلوگیری از یخ‌زدگی از بازنگهداشتن شیر آب که موجب ایجاد هزینه زیاد برای مشترکین و خالی شدن مخازن ذخیره در شهر می‌شود، خودداری شود.

به گفته وی سامانه ۱۲۲ این شرکت به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی و ارائه راهنمایی‌های لازم برای مشترکین است.

 

توصیه به صرفه جویی در مصرف گاز

سخنگوی شرکت گاز گلستان گفت: این شرکت به مشترکان خود توصیه به صرفه‌جویی در مصرف گاز را دارد.

سیدجلال ابوالقاسمی به ایرنا افزود: ۱۲ میلیون و ۶۶۰ هزار متر مکعب گاز از سوی مشترکان این استان طی ۲۴ ساعت گذشته مصرف شده است که انتظار همراهی بیشتر مشترکان در مصرف گاز است.

وی گفت: برای گذر از پیش‌بینی سامانه سرد بارشی در هفته اخیر در استان، حتما مشترکان به توصیه‌های شرکت در استفاده از لباس گرم، استفاده از پرده ضخمیم، نگه داشتن فضای خانه بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانیتگراد، خاموش نگه داشتن وسایل گرمایشی هنگام خروج از منزل، ضروری است.

وی تاکید کرد: اولویت شرکت، تامین گاز مشترکان خانگی، جایگاه‌های سی ان جی، واحدهای تولیدی زنده (مرغداری، گلخانه و غیره) بوده و به کارخانه‌های دیگر از جمله آجرماشینی هم محدودیت مصرف گاز داده می‌شود تا در تامین گاز مشترکان در فصل سرد دچار مشکل نشویم.

به گفته وی اکنون ۶ هزار مشترک پرمصرف گاز (۱۱ به بالا ) در استان شناسایی شده وجود دارد که شرکت گاز استان برای این دسته از مشترکان پرمصرف، پیامک اخطار مبنی بر رعایت صرفه‌جویی ارسال کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: مطابق گزارش‌ها، سامانه ناپایدار و سرد بارشی به استان از روز یکشنبه هفته جاری با شدت بیشتری وارد استان می‌شود که ضرورت دارد دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان برای پیشگیری از آن تصمیم‌های لازم را اتخاد و اطلاع‌رسانی هم صورت گیرد.

نعمت‌الله حاجی‌زاده افزود: در این ارتباط، تاکنون ۲ نشست هماهنگی میان دستگاه‌های عضو مدیریت بحران استان در محل اداره کل هواشناسی استان انجام شده و برای پیشگیری از خسارت احتمالی در نشست امروز (شنبه) پیشنهادهایی از سوی دستگاه‌های عضو مدیریت بحران ارائه شد که بلافاصله به اطلاع استاندار رسانده و پس از ابلاغ رسمی، در اختیار دستگاه‌ها برای اجرا قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه که طی یک هفته در استان ماندگاری خواهد داشت، همراهی بیش از گذشته دستگاه‌های مرتبط عضو مدیریت بحران در ارائه خدمات و مشارکت در صرفه‌جویی در مصرف گاز، پیشگیری از ترکیدگی انشعابات آب آشامیدنی، حفظ محصولات گلخانه‌ای، زمین‌های زیرکشت، باغ و دام‌ها، دوری از فعالیت‌های کوهنوردی و حذف سفرهای غیرضرور به ویژه در مناطق کوهستانی می‌طلبد.

وی تاکید کرد: هشدار به دستگاه‌های مرتبط در استان برای پیشگیری و اطلاع‌رسانی به جامعه هدف از روز پنجشنبه گذشته که از طریق هواشناسی استان مبنی بر آمادگی برای مقابله با این پدیده منعکس شده است.

گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت و ساکن در ۳۴ نقطه شهری و بیش از یک هزار روستا و آبادی، از غرب با مازندران، از جنوب با سمنان، از غرب با خراسان شمالی و از شمال با ترکمنستان همسایه بوده و بیشترین مبادی ورودی و خروجی آن هم با استان‌های سمنان ( کوهستانی)، مازندران و خراسان شمالی است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا