وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی «حامد پاکنژاد» را به عنوان رئیس جدید پارک علم و فناوری گلستان منصوب کرد.

محمدعلی زلفی‌گل در حکم انتصاب پاکنژاد آورده است: با عنایت به پیشنهاد سرپرست معاونت فناوری و نوآوری به موجب این حکم به مدت چهار سال به عنوان رئیس پارک علم و فناوری گلستان منصوب می شوید.

وی خطاب به پاکنژاد افزود: امید است با توجه به راهبردهای اساسی دولت مردمی نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علم، فناوری و نوآوری به ویژه توسعه پارک و مراکز رشد و حل مشکلات پیش روی شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان مستقر در پارک ایفا کنید.

بر اساس این گزارش، ماموریت‌های مورد انتظار از رئیس پارک علم و فناوری گلستان شامل موارد ذیل است:

تعامل و تکامل هم افزا با استانداری، دانشگاه ها و سایر دستگاه های اجرایی، صنایع خصوصی و دولتی، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پارک به منظور ارتقای کمی و کیفی خدمات مورد نیاز توسعه کسب و کار شرکت‌ها و واحدهای فناور، بسترسازی نرم افزاری و سخت افزاری برای ظهور و بروز نوآوری، مشارکت و ایفای نقش مؤثر در ارتقای زیست بوم نوآوری و فناوری منطقه، طراحی ساز و کار لازم جهت تربیت نیروی انسانی متخصص در سطوح و حوزه های مختلف مورد نیاز پارک علم و فناوری، توجه ویژه به معضل بیکاری و تلاش برای ایجاد طرح‌های اشتغال‌زایی دانش‌بنیان و تغییر فرهنگ کارجویی به کار آفرینی، تدوین سازوکار عملیاتی جهت تحقق مرجعیت و دیپلماسی فناوری و نوآوری و رصد فناوری های نوظهور، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و غیردولتی در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان، تلاش در جهت ماموریت گرایی پارک و ایجاد قطب های فناوری، سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و جذب فن آموز، دستیار و پسادکتری فناوری و مهندسی پروژه های کلان فناوری و تبدیل آنها به ریز پروژه ها و واگذاری آنها به شرکت های دانش بنیان برای اجرا.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نامه‌ای جداگانه از زحمات و تلاش‌های مهدی غفاری رئیس سابق پارک علم و فناوری گلستان در مدت تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.

حامد پاکنژاد (زاده گرگان،۱۳۶۱) دانش‌آموخته رشته شیلات گرایش اصلاح نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با مرتبه علمی دانشیار است که حدود ۷۰ مقاله علمی و پژوهشی در نشریات ملی و بین‌المللی دارد. وی پیش از این مدیر بودجه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بوده است.

فرآیند تاسیس پارک علم و فناوری گلستان در اسفند سال۱۳۸۴ مطرح و اقدامات اولیه برای راه اندازی آن از همان زمان آغاز شد. پارک علم و فناوری گلستان موافقت نامه اصولی خود را در تاریخ هفدهم دی ماه ۱۳۹۱ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کرد و با تشکیل شورای پارک و تدوین و تصویب آیین نامه های لازم فعالیت های پارک جدی تر شد. به دنبال این امر تصویب ساختار سازمانی و شکل گیری ستاد، پذیرش و استقرار واحدهای فناور در پارک صورت گرت. در اولین گام اجرایی مرکز رشد واحدهای فناوری در تیر ماه سال ۱۳۹۲ با کسب مجوز از وزارت علوم فعالیت خود را آغاز کرد.

هدف اصلی کمک به توسعه کسب و کارهای دانش محور و در نتیجه افزایش توان اقتصادی- علمی استان گلستان با تکیه بر توان علمی صاحبان ایده، نخبگان، فناوران و دانشگاهیان است و از جمله ماموریت های پارک علم و فناوری استان گلستان می توان به انتقال و تجاری سازی فناوری، تسهیل انتقال دانش از دانشگاه به صنعت، افزایش توان رقابتی صنایع کشور، ارتقای فرهنگ نوآوری در کشور، پرورش شرکت های نوپا در زمینه فناوری نوین، فراهم سازی بستری مناسب برای فعالیت کسب و کارهای دانش محور در پارک اشاره کرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا