مدیرکل شیلات گلستان پیش‌بینی کرد که در پایان فصل صید ماهیان استخوانی در این استان یک هزار و ۵۰۰ تُن ماهی برداشت شود که این رقم ۲۵ درصد بیشتر از فصل صید پارسال است.

اسماعیل جباری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برداشت ماهیان استخوانی از سواحل خزر استان از فردا (سه شنبه) ۱۸ مهر ماه آغاز شده و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه دارد.

وی ادامه داد: امسال یک هزار و ۲۰۰ صیاد در قالب ۱۸ شرکت تعاونی و به روش صید پره و با بهره‌گیری از قایق بیشتر در ۲ منطقه میانکاله و گمیشان اقدام به صید ماهیان استخوانی خواهند کرد.

به گفته جباری، گونه‌های هدف صید به طور عمده شامل گونه‌های ماهیان سفید، کفال، کپور و کلمه است.

وی یادآور شد: کارشناسان شیلات و یگان حفاظت این اداره کل بر کار صیادان منطقه نظارت خواهند داشت تا از برداشت ماهیان غیرمجاز و غیراستاندارد با هدف حفظ این ذخایر برای نسل آینده ممانعت کنند.

مدیرکل شیلات گلستان همچنین از رهاسازی ۶۰ میلیون بچه ماهی برای حفظ ذخایر دریای خزر و صید پایدار خبر داد و گفت: این اقدام نسبت به سال قبل از رشد ۲ برابری برخوردار بوده است.

۱۱۰ کیلومتر از سواحل دریای خزر در شهرستان گمیشان، ترکمن و بندرگز قرار دارد.

براساس گزارش اداره کل شیلات گلستان، سال قبل هزار و ۲۰۰ تُن ماهی در سواحل خزر این استان صید شده بود.

ماهیگیری در سواحل خزر به روش “پره” انجام می شود به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یکهزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) گسترده و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‌شود.

سر صیاد، فوکا پوش ( صیادان باچکمه های بلند)، تور ریز، چینت چی (مرمت کار تور)، قایقران و راننده تراکتور از نیروهای اصلی در انجام صید پره هستند.

دریای خزر دارای یکی از ارزشمندترین ذخایر ماهیان گران بها در دنیاست؛ در سواحل جنوبی دریای خزر و رودخانه های منتهی به این سواحل بیش از ۷۸ گونه و ۴۸ زیرگونه از ۱۷ خانواده شناسایی شده که ماهیان خاویاری این دریاچه از شهرت جهانی برخوردارند و ۹۰ درصد خاویار دنیا از این دریا استخراج می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا