ورود به فصل تابستان و افزایش گرمای هوا نگرانی‌های از شیوع بیماری‌های عفونی با علائم شایع اسهال و استفراغ را در جامعه گسترش می‌دهد و طبق توصیه فعالان حوزه بهداشت و سلامت، مهمترین راه مقابله با این بیماری‌ها اطمینان از مصرف آب و غذای سالم و شست و شوی دست‌هاست.

یکی از بیماری‌های عفونی شایع التور «وبا» است که در ماه‌های تابستان که دمای آب به بیش از ۲۰ درجه می‌رسد تکثیر یافته و شیوع بیماری‌های ناشی از این ارگانیسم‌ها در ماه‌های گرم سال افزایش می‌یابد.

وبا نوعی بیماری اسهالی حاد است که می‌تواند در عرض چند ساعت به سرعت در بدن تکثیر یافته و به مرگ فرد مبتلا منجر شود که با شناسایی زودرس و درمان بیماران در قالب نظام مراقبت بیماری‌های منتقله از آن مرگ و میر این بیماری به شدت کاهش یافته است.

به گفته کارشناسان، تاکنون هفت همه‌گیری وبا در دنیا ثبت شده و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت بیماری در ۴۷ کشور دنیا شایع‌تر است.

از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون سازمان جهانی بهداشت طغیان وبا را در کشورهای بنین، مالاوی، کامرون و همچنین برخی از ایالت‌های کشور افغانستان، پاکستان و عراق گزارش کرده که مهمترین علت آن به نبود بهداشت کافی در این کشورها برمی‌گردد.

مشاهده نشدن موارد ابتلا به وبا در گلستان

طبق اعلام مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان، از زمان شروع گرما تاکنون افراد زیادی با علائم اسهال به مراکز درمانی و مطلب پزشکان مراجعه کردند که نتیجه آزمایش ۷۶۰ مورد دارای علائم شدیدتر مشکوک به وبا منفی بود.

دکتر علی باقری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هوای گرم و مسمویت‌های غذایی و آلودگی آب در کنار بیماری‌های عفونی از جمله دلایل بروز اسهال در بیشتر مواقع استفراغ است که مهمترین توصیه به اقشار مختلف، رعایت مسائل بهداشتی و اطمینان از سلامت اقلام مصرفی است.

وی بیان کرد: با توجه به ادامه دار بودن گرمای هوا تا چند ماه آینده مردم باید دقت داشته باشند که در خانه و هنگام مسافرت غذای مصرفی خود را در محیط گرم نگهداری نکنند چرا که احتمال رشد باتری و ویروس در مواد خوراکی در این شرایط بسیار زیاد است و همچنین به شست و شوی دست و صورت خود قبل از غذاخوردن دقت کنند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان گفت: صاف و شفاف بودن آب چشمه و رودخانه‌ها دلیل بر اطمینان از بهداشتی بودن آن نیست و لازم است مردم هنگام خروج از خانه و استقرار در پارک‌ها و جنگل‌ها و یا سایر نقاط گردشگری حتما آب آشامیدنی سالم با خود همراه داشته باشند.

باقری افزود: برخی‌ خانواده‌ها قبل از سفر غذاهایی برنجی همراه با گوشت را طبخ می‌کنند که در فصل گرما نگهداری چند ساعته آنها برای مصرف احتمال آلودگی غذا را به ویروس زیاد می‌کند و نخستین علامت آلودگی غذا شروع اسهال در میان مصرف کنندگان است.

وی تاکید کرد: همچنین احتمال دارد سبزیجات هم در هنگام آبیاری در مزارع با فضولات آلوده شده باشند که توصیه می‌شود قبل از مصرف، سبزی در آب مخلوط با کلر و یا چند قطره مایع ظرف شویی خیس داده شود.

اجرای مانور آمادگی قابله با شیوع وبا در گلستان

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان گفت: تا چند روز آینده مانور افزایش آمادگی مقابله با شیوع وبا در تمام شهرستان‌های استان برگزار می‌شود که یکی از موارد مورد تاکید، الزام واحدهای مرتبط به استفاده از مایع دست و شویی در سرویس‌های بهداشتی عمومی است.

محمدرضا سهرابی معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم با اشاره به اینکه گرم شدن هوا شرایط را برای رشد میکروب وبا فراهم می‌کند، گفت: با وجود پیشرفت‌های زیاد حوزه بهداشت، هرساله مواردی از بیماری وبا در کشور بروز می‌کند که با اقدامات به‌موقع کادر بهداشتی درمانی از گسترش و پیامدهای ناگوار آن پیشگیری می‌شود.

وی ادامه داد: میکروب وبا از طریق مصرف آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع انسان آلوده سرایت می‌کند، همچنین در مواردی از طریق عدم رعایت بهداشت فردی انتقال انسان به انسان نیز ممکن است صورت گیرد و از آنجا که آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع مهم‌ترین راه ورود میکروب به بدن انسان است باید در پیشگیری از بیماری نهایت دقت را داشت.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا