مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: تولید ۹ میلیون و ۸۹۰ هزار نهال جنگلی و مرتعی در راستای اجرای طرح ملی تولید و کاشت یک میلیارد درخت برای گلستان در سال آینده هدف‌گذاری شد.

حمید سلامتی روز جمعه به خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: تولید این تعداد اصله نهال در حوزه‌های مرتعی، جنگلی و مثمر با مشارکت بخش دولتی و خصوصی بوده که علاوه بر تامین نیاز گلستان، در اختیار سایر استان‌ها قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در راستای اجرای نهضت مردمی کاشت یک میلیارد اصله در کشور به مدت چهار سال (۱۴۰۲تا ۱۴۰۵)، این اداره کل تاکنون تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های اجرای از جمله آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر و دفتر امور روستایی استانداری امضا کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در حوزه تولید و کاشت نهال در سال جاری هم گفت: ۲ میلیون و ۸۱۰ هزار اصله از گونه‌های جنگلی و مرتعی در نهالستان‌های دولتی استان تولید شده و در دست کاشت است.

به گفته سلامتی، نهال جنگلی تولید شده شامل یک میلیون ۶۰۰ هزار اصله نهال جنگلی در قرق، ۴۰۰ هزار نهال جنگلی در” تاویر” علی‌آبادکتول، ۲۰۰ هزار اصله نهال جنگلی در”قپان” کلاله و ۱۰ هزار نهال جنگلی در “سوسرا” آزادشهر، ۳۲۰ هزار اصله در “چپرقویمه” گنبدکاووس، ۲۲۰ هزار اصله در نهالستان امام علی ( ع) شهرستان مرزی مراوه‌تپه و ۶۰ هزار اصله در”انبارالوم” شهرستان آق قلا است.

گلستان با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصههای منابع طبیعی مشتمل بر ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۲۱ هزار هکتار اراضی ساحلی است که حدود ۳۳۰ هزار هکتار از مراتع نوار مرزی این استان به دلیل خشکسالی‌های متوالی، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان‌های قره قوم ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی شدن شدید قرار دارد.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از غرب با مازندران همسایه است و اقتصاد ساکنان آن با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت برپایه کشاورزی است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا