رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۷.۱۱ درصد جمعیت دانش آموزی استان از اول ابتدایی تا پایه دوازدهم درگیر معضل چاقی و ۱۱.۵۷ درصد درگیر معضل اضافه وزن هستند.

فرهاد لشکر بلوکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا طبق نمونه‌های وزنی و رشدی، چاقی بین سه تا پنج درصد دانش آموزان را طبیعی دانست و اظهارکرد: این عدد هم بیشتر باید مربوط به افراد با مشکلات ناتوانی جسمی، هرمونی و یا ارثی باشد.

وی افزود: هم اینک روند چاقی در میان دانش آموزان به ویژه در مقطع دبیرستان به دلایلی از جمله کاهش تحرکات، تغذیه نامناسب و همچنین افزایش تمایل به سمت مصرف غذاهای آماده و فست فود روبه رشد است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: خیلی از دانش آموزانی که پدر و مادری چاق دارند با احساس عادی بودن اضافه وزن و همچنین مقایسه خود با آنان مصرف غذایی‌شان را افزایش می‌دهند لذا با همکاری کارشناسان بهداشتی سعی در آگاه سازی بیشتر خانواده‌ها نسبت به این موضوع داریم.

لشکر بلوکی ادامه داد: بر اساس بررسی‌ حدود ۴۵۰ مدرسه در استان گلستان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، با رعایت نشدن دستورالعمل تغذیه سالم در نیمی از این مدارس اقلام خوراکی غیرمجاز در بوفه‌ها عرضه می‌شد.

وی افزود: این روند باعث تغییر الگوی تغذیه دانش آموزان به سمت مواد غذایی با کالری بالا و شوری و شیرینی زیاد شد که نتیجه آن در بلند مدت افزایش چاقی و ایجاد مشکلات قلبی و عروقی خواهد بود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: راه حل برون رفت از مشکلات احتمالی توجه کامل مدارس به رعایت دستورالعمل تغذیه سالم، جذب منابع استانی و ملی و همراهی خیران برای توزیع شیر با کیفیت در مدارس و همراهی خانواده‌ها برای مصرف غذاهای سالم و تهیه لقمه‌های خانگی مناسب برای دانش آموزان است.

لشکر بلوکی گفت: از ۱۵ مهر تا ۳۰ آبان امسال پایش فشرده با همکاری آموزش و پرورش از مدارس سطح استان گلستان برای بررسی رعایت دستورالعملی تغذیه سالم و شناسایی دانش آموزان دچار مشکل چاقی و مداخله به موقع انجام می‌شود.

۴۱۷ هزار دانش‌آموز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را در سه هزار مدرسه استان گلستان آغاز کردند و در مجموع ۲۴ هزار نیروی فرهنگی شامل ۱۹ هزار معلم و پنج هزار کادر مدرسه مسوولیت آموزش و نظارت بر عملکرد آنان را برعهده دارند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا