حوضچه ورودی و محل پهلوگیری شناورهای گردشگری و صیادی اسکله بندرترکمن در پهنه خلیج گرگان پس از حدود نیم قرن لایروبی و تردد چند صدهزار نفر از ساحل‌نشینان گلستان و گردشگران به خلیج گرگان و جزیره آشوراده تسهیل شد.

به گزارش مشاهدات خبرنگار ایرنا از بندرترکمن ، لاگون و حوضچه اصلی اسکله گردشگری – صیادی بندرترکمن به عنوان قدیمی‌ترین بندر گلستان توسط یک دستگاه کاترساکشن لجن و لای‌برداری شد.

بر اساس این گزارش در چند روز اخیر یک فروند کاترساکشن در کمتر از صد متری سواحل اسکله بندرترکمن در داخل خلیج گرگان مستقر شد و عملیات رسوب‌برداری به اتمام رسید.

رسوبات به وسیله بیش از ۳۰۰ متر لوله به محل احداث دایک شماره چهار پروژه لایروبی خلیج گرگان در مجاورت مجتمع صدا و سیمای بندرترکمن منتقل گردید.

آغاز فصل ماهیگیری و فعالیت هزاران ماهی‌گیر در منطقه و همچنین تردد گردشگران برای تماشای زیبایی‌های پاییزی آشوراده تردد در این اسکله را به رقم قابل توجهی رسانده است .

در حال حاضر روزانه بیش ۱۰۰ نوبت پهلوگیری و تردد در مسیر بندرترکمن – آشوراده و یا کومه‌های صیادی پره از اسکله بندرترکمن انجام می‌شود که این رخداد موجب مسرت ملوانان و صیادان منطقه شده است .

سیدرضا هاشم‌نژاد یکی از ملوانان منطقه به خبرنگار ایرنا گفت : تا قبل از رسوب‌برداری، تردد شناورها به سوی آشوراده به یک چالش بزرگ برای قایقرانان و ملوانان منطقه تبدیل شده بود.

وی گفت : از ابتدای دهه ۸۰ تاکنون با افزایش رسوب در مجاورت سواحل بندرترکمن و کاهش عمق آب ، تردد قایق‌ و شناورها به سوی خلیج گرگان و آشوراده با سختی بسیاری همراه بود.

هاشم‌نژاد افزود : در سال‌های گذشته باید چند سال پیگیری می کردیم تا بتوانیم طول اسکله چوبی را ۵۰ متر طولانی‌تر کرده و این‌گونه امکان پهلوگیری قایق‌ها فراهم شود.

وی گفت : فرایند اخذ مجوز برای افزایش اسکله نیاز به موافقت محیط زیست داشت ولی با وجود همه فرآیندهای سخت و افزایش طول اسکله در چند نوبت و حتی نصب اسکله شناور پانتومی، مشکل رسیدن مسافران به قایق حل نشد و با چالش‌های بسیاری مواجه بود.

وی ادامه داد : با وجود آنکه اسکله چوبی و پانتومی در مجموع حدود ۲۰۰ متر طول دارند ولی قبل از لایروبی به دلیل افزایش رسوبات، امکان حرکت قایق‌ها فراهم نبود اما این مشکل با پایان لایروبی برطرف شد.

در حال حاضر سه دستگاه لایروب، ۱۴ دستگاه بیل مکانیکی، ۱۹ دستگاه کمپرسی و ۲ دستگاه بولدوزر مشغول لایروبی خلیج گرگان هستند.

پس از حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی در خلیج گرگان در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب‌برداری از کانال‌های سه‌گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار، مرحله نخست این عملیات آغاز شد که برای انجام آن از اواخر مردادماه ده ها دستگاه ماشین آلات سنگین برای لایروبی وارد کانال آشوراده شدند.

هماهنگی های صورت گرفته با قرارگاه خاتم سبب شد تا لایروبی این اسکله به عنوان گام نخست دولت در اجرای نهایی پروژه رسوب برداری و احیای خلیج گرگان به ثمر بنشیند .

با وجود توجه دولت سیزدهم به مطالبه مردم گلستان برای نجات خلیج گرگان، مدنظر قرار دادن پایش لحظه ای تغییرات خلیج گرگان و استفاده از این داده ها در اجرای طرح های نجات بخشی، همراه کردن جوامع محلی برای مشارکت و استفاده از ارتباطات بین المللی در سطح ملی و استانی به ویژه با کشورهای همسایه خزر و به ویژه روسیه مورد تاکید علاقه مندان به محیط زیست است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.