سرپرست اداره کل مهندسی عمران و نظارت بر طرح‌های سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بالا آمدن ۴۰ سانتی متری تراز آب خلیج گرگان و افزایش سه‌هزار هکتاری پهنه آبی خلیج گرگان، نشان از موفقیت پروژه داشته است و انتظار می‌رود که این اعداد در آینده افزایش خواهند داشت.

وزارت راه و شهرسازی، «سعید حسن عباسی» در یادداشتی از تحقق وعده «احیای خلیج گرگان» برای حفظ محیط زیست، اشتغال‌زایی و رونق گردشگری در منطقه آشورا ده نوشت: با انجام موفق این پروژه، نگرانی و دغدغه‌های چندین‌ساله مردم شریف استان گلستان در بخش‌های محیط زیستی، معیشتی، شیلاتی، گردشگری و طبیعت گردی برطرف شده است.

این مقام مسوول ادامه‌ داد: اهمیت این‌گونه پروژه‌های ملی را نمی‌توان با ارزش‌های مادی بیان کرد، زیرا ارتباط مستقیم با محیط زیست داشته و دیگر ثمرات مثبت آن زیر چتر موضوع مهم محیط زیست قرار گرفته است.

وی خاطرنشان‌کرد: نکات برجسته‌ای که لایروبی کانال آشوراده را نسبت به دیگر لایروبی‌ها متمایز کرده، طراحی خاص کانال به صورت قیفی شکل، حفاظ رسوب‌گیر در دو طرف کانال و سازگار با محیط زیست، ایجاد و کشت گیاه‌های شورپسند بر روی محل انباشت مصالح حاصل از لایروبی، لایروبی در عمق کم و در وسعت بالا و زمان اجرای آن در کمترین زمان بوده است.

حسن‌عباسی اضافه‌کرد: ایجاد و کاشت گیاه‌های شور پسند در حال انجام است و تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

وی اظهار داشت: موضوع مهمی که رییس‌جمهور نیز در افتتاحیه بازگشایی کانال آشوراده به آن اشاره داشت، تاکید بر حفظ وضعیت موجود و حتی ارتقای آن توسط دستگاه‌های متولی است که انتظار می‌رود دیگر دستگاه‌های متولی احیای خلیج، مطابق با مصوبه «ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور» نسبت به وظایف مشخص شده عمل کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا