دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان، موادمخدر را از مهمترین آسیب‌های اجتماعی و اولویت برنامه دولت سیزدهم در پیشگیری و مقابله با آن دانست و اظهارداشت: اهمیت این موضوع به‌ اندازه‌ای است که رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۸۵ و همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلان نظام به سران سه قوه به آن اشاره و توجه به آن را مورد تاکید قرار دادند.

مهدی طالبی در همایش «یاریگران زندگی در روستاها» ویژه شهرستان مینودشت افزود: در مدت اشاره شده و با تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی بالغ بر ۱۰ تن انواع موادمخدر در گلستان کشف و ضبط شد.

وی بابیان اینکه گلستان درحوزه مبارزه با موادمخدر و ترک اعتیاد عقب ماندگی‌های زیرساختی دارد، اضافه کرد: با تلاش های انجام شده مجموعه مدیران ارشد استان طی ۱۵ ماه گذشته، ظرفیت مراکز ترک اعتیاد گلستان از ۱۰۰ نفر به یک‌هزار نفر افزایش یافته است.

طالبی ادامه داد: علاوه بر این، مرکز ترک اعتیاد با ظرفیت ۴۰۰ نفر در گنبدکاووس در مراحل ساخت نهایی قرار دارد و مرکز ترک اعتیاد بانوان با ظرفیت ۶۰ نفر هم در این شهرستان راه‌اندازی شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان، موادمخدر را از مهمترین آسیب‌های اجتماعی و اولویت برنامه دولت سیزدهم در پیشگیری و مقابله با آن دانست و اظهارداشت: اهمیت این موضوع به‌ اندازه‌ای است که رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۸۵ و همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلان نظام به سران سه قوه به آن اشاره و توجه به آن را مورد تاکید قرار دادند.

وی افزود: موادمخدر منشا و پایه بسیاری از دیگر جرائم و آسیب‌های اجتماعی مانند «طلاق، سرقت‌ها، همسرآزاری و کودک آزاری» است که بهترین راه مبارزه با آن، خود مراقبتی و مردمی کردن امر پیشگیری و مبارزه با موادمخدر درجامعه است.

طالبی همچین با اشاره به افزایش کشت و تولید موادمخدر سنتی و صنعتی در افغانستان که به تنهایی بالای ۹۰ درصد موادمخدر جهان در این کشور تولید می‌شود، اضافه کرد: امروز دول استکباری از موادمخدر و آسیب‌های آن درحال ضربه زدن به بنیان خانواده و جمعیت مولد کشورهای اسلامی از جمله ایران هستند.

وی، تغییر مصرف از موادمخدر سنتی به صنعتی و توهم زا مانند «گل و شیشه» و تغییر شیب این آسیب اجتماعی از مردان به زنان را از دیگر رویکرد کشورهای استکباری علیه جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: درصد اعتیاد زنان به موادمخدر از پنج درصد در سال ۸۵ اکنون به ۱۵ درصد افزایش یافته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان افزود: حوزه موادمخدر هوشمند است و باید با اقدامات هوشمندانه به مقابله با آن پرداخت و اگر در این حوزه موفق شویم معادل ۶۰ درصد از آسیب‌های اجتماعی جامعه کاسته می‌شود.

طالبی، طرح یاریگران زندگی در روستاها را از جمله طرح‌های ابتکاری با رویکرد مردمی گلستان در انجام اقدامات پیشگیرانه‌ای و مقابله‌ای با موادمخدر دانست و اضافه کرد: در قالب این طرح که به‌عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده، در ۳۰ درصد روستاهای این استان کانون یاریگران زندگی تشکیل می‌شود.

وی افزود: در این طرح «امام جماعت، دهیار و اعضای شورا، سه تن از نخبگان و معتمدان، فرمانده پایگاه بسیج، بهورز و مدیران مراکز آموزشی روستا» عضو اصلی کانون یاریگران زندگی در روستاها هستند که هر ۴۵ روز باید جلسات گفتمانی حوزه موادمخدر را با شعار «جمعیت سالم» برگزار کنند.

طالبی تاکید کرد: درحوزه موادمخدر و انجام اقدامات پیشگیرانه و مبارزه‌ای همه افراد جامعه مسوول هستند زیرا موادمخدر مرگ خاموش است و نژاد، قومیت، مذهب و رتبه و مقام نمی‌شناسد.

به گفته وی، برگزاری ۱۴ همایش یاریگران زندگی در روستاها در ۱۴ شهرستان استان گلستان پیش بینی شده که تاکنون هفت همایش آن برگزار شده است.

فرماندار مینودشت هم در این همایش با قدردانی از تلاش مجموعه ادارات و نهادها بالاخص انتظامی در امر مبارزه با موادمخدر و نیز مراکز ترک اعتیاد، سمن‌ها و تشکل های مردم نهاد در امر انجم اقدامات آموزشی و فرهنگی (پیشگیرانه)، گفت: هم اکنون ۳۰ کانون یاریگران زندگی در مناطق روستایی این شهرستان راه‌اندازی شده است.

علیرضا ملکان افزود: مساله اعتیاد به موادمخدر، دغدغه خانواده‌هاست و همه افراد (مسوولان و مردم ) وظیفه دارند برای کاهش این دغدغه عمومی در انجام اقدامات پیشگیرانه و مبارزه‌ای کنار هم باشند تا خانواده‌ها، فرزندان و جوانان ما از تهدیدهای این مواد خانمان سوز در مصونیت باشند.

وی اضافه کرد: مینودشت تاکنون ۶ شهید در راه مبارزه با موادمخدر تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

در این همایش که با اجرای برخی برنامه‌های فرهنگی و هنری و تجلیل از فعالان حوزه پیشگیری و مقابله با موادمخدر همراه بود، یکی از کارشناسان حوزه آسیب‌های اجتماعی مینودشت هم برای شرکت کنندگان سخنرانی کرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا