رئیس کل دادگستری گلستان با تاکید بر ضرورت ایمن‌سازی جاده‌های ارتباطی (اصلی، فرعی و روستایی) این استان به ویژه نقاط حادثه‌خیز آن گفت: فقط در یک دهه اخیر چهار هزار نفر در سوانح رانندگی درون و برون‌شهری این استان شمالی جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دادگستری گلستان، حیدر آسیابی روز دوشنبه در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان افزود: بیشتر جان باختگان حوادث رانندگی بین ۱۸ تا ۵۰ سال داشتند و نیمی از آنها نیز موتورسیکلت سوار و فاقد کلاه ایمنی بودند.

وی اضافه کرد: در یک دهه اخیر همچنین ۷۰ هزار نفر از اهالی گلستان در سوانح رانندگی جاده‌های ارتباطی درون و برون‌شهری استان دچار مصدومیت شدند.

آسیابی با بیان اینکه جاده‌های ارتباطی درون و برون‌شهری گلستان ۱۵۳ نقطه حادثه‌خیز دارد که باید ایمن‌سازی شوند، ادامه داد: متاسفانه تاکنون فقط ۱۸ نقطه از نقاط حادثه‌خیز این استان ایمن‌سازی شدند که قابل قبول نیست.

رییس کل دادگستری گلستان اظهارداشت: نبود یا کمبود بودجه و امکانات، توجیه خوبی برای کُندی ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز گلستان نیست.

وی افزود: از این پس دادگستری گلستان در قالب شورای پیشگیری از وقوع جرم، فرآیند ایمن‌سازی مناطق حادثه خیز در داخل شهرها و جاده‌های استان را رصد و گزارش‌گیری می‌کند.

آسیابی اضافه کرد: در صورت کوتاهی و قصور مسوولان متولی، دادگستری در کوتاه‌ترین زمان برای آنها پرونده ترک فعل تشکیل خواهد شد.

وی افزود: البته طی چند ماه گذشته اقدامات خوبی در حوزه روشنایی راه‌ها، خط کشی و آزادسازی حریم جاده‌های گلستان انجام شده که قابل تقدیر است اما رفع نقاط حادثه‌خیز نیاز به تلاش مضاعف دارد.

رییس کل دادگستری گلستان ادامه داد: نقاط حادثه‌خیز گلستان به تفکیک شهرستان‌ها مشخص شده است و در نشست‌های بعدی مدیران متولی شهرستان‌ها باید گزارش اقدامات خود را در حوزه ایمن‌سازی این مناطق ارائه کنند.

همچنین مدیرکل پزشکی قانونی گلستان هم در این جلسه بیان داشت: در ۹ ماهه امسال ۴۰۶ گلستانی در تصادفات جان باختند که ۳۶ درصد آنها راکبان موتورسیکلت و ۲۳ درصد عابران پیاده بودند.

حسین زراعی افزود: ضربه به سر با ۴۶ درصد بیشترین علت مرگ و میرهای تصادفات استان را تشکیل می‌دهد که نشاندهنده استفاده نکردن موتورسیکلت‌سواران از کلاه ایمنی است.

استان گلستان ۲ میلیون نفر جمعیت و افزون بر پنج هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا