معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: سرمای هوا و یخبندان یک هفته اخیر به ۱۵ تا ۲۰ درصد میوه‌های باغات استان خسارت زد.

محمدرضا عباسی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گلستان بیش از ۳۰ هزار هکتار باغ دارد که در ۶ هزار هکتار آن مرکبات از جمله پرتقال و نارنگی تولید می‌شود.

وی برآورد برداشت محصول از باغ‌های مرکبات گلستان را ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: تا قبل از شروع سرما و یخبندان یک هفته اخیر ۶۰ هزار تن محصول از این باغ‌ها برداشت شد و همچنان ۴۰ هزار تن محصول بر روی درختان باقی مانده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان مشغله زیاد کشاورزان و انتظار برای افزایش قیمت مرکبات را از مهمترین دلایل برداشت نکردن ۴۰ هزار تن میوه باقی‌مانده بر روی درختان برشمرد و بیان کرد: سرمای هوا و یخبندان چند روز اخیر باعث تلخی و از دست دادن کیفیت و قابلیت نگهداری این محصولات شد.

عباسی افزود: هشدارهای لازم برای سرعت بخشیدن به برداشت محصول و یا حتی روشن کردن آتش برای گرم نگه داشتن باغ‌ها به کشاورزان داده شد اما با این وجود سرما به بخشی از درختان پرتقال و نارنگی باغ‌های شهرستان‌های بندرگز، کردکوی، گرگان، علی‌آبادکتول، آزادشهر و رامیان خسارت زد.

وی به کشاورزان توصیه کرد با توجه به پیش بینی سرما و یخبندان دوباره در روزهای پنجشنبه و جمعه پیش‌رو در اولین فرصت نسبت به برداشت میوه‌ها و انبارکردن آنها اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: در حوزه زراعت با توجه به اینکه محصولات کشت پاییزه از جمله گندم، جو و کلزا مقاومت بالایی نسبت به سرما دارند به غیر از وقفه در رشد خسارت دیگری مشاهده نشد و در بیشتر گلخانه‌های استان هم به دلیل پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته در بحث راه اندازی سیستم‌های ایمن گرمایشی مشکلی نداشتیم.

عباسی بیان کرد: پاییز امسال ۳۸۰ هزار از زمین‌های کشاورزی گلستان زیر کشت گندم، ۷۰ هزار هکتار زیر کشت جو، ۳۰ هزار هکتار کلزا و سه هزار و ۴۰۰ هکتار چغندرقند و ۵ هزار هکتار سایر محصولات رفت که انتظار می‌رود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم، ۲۴۰ هزار تن جو، ۶۰ هزار تن کلزا، ۱۵۰ هزار تن چغندرقند و ۱۰۰ هزار تن هم سایر محصولات برداشت شود.

طبق گزارش باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان بیش از ۳۰ هزار هکتار باغ شامل آلو، شلیل، هلو، زیتون، انار، پرتقال، نارنگی، نارنج و برخی میوه‌های دیگر وجود دارد که بیشترین سطح آن مربوط به زیتون است.

استان گلستان واقع در شمال ایران با داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا، از قطب‌های مهم کشاورزی و باغی کشور به شمار می‌رود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا