گلستان جزو هشت استان قرمز و اول کشور در بخش ناباروری زوجین است که مطابق آمار دانشگاه علوم پزشکی حدود ۴۰ درصد زوجین این استان نابارور هستند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری گلستان گفت که این استان جزو هشت استان قرمز و اول کشور در بخش ناباروری زوجین است که مطابق آمار دانشگاه علوم پزشکی حدود ۴۰ درصد زوجین این استان نابارور هستند.

آزاده رجبی روز یکشنبه در جلسه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گنبدکاووس تاکید کرد : باید با اقدامات درمانی، حمایتی، آموزشی و فرهنگی نسبت به کاهش آمار ناباروری زوجین گلستانی یا جلوگیری از افزایش آن اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با مشارکت ۶ استان از جمله گلستان و وزارت کشور ابلاغ شد، اضافه کرد: بدون تردید این آیین نامه اشکالات و نواقصی خواهد داشت که باتوجه به آزمایشی بودن قانون، باید آنرا برطرف کرد و در همین راستا تاکنون ۲۰ اشکال به وزارت کشور اعلام شده است.

وی تصریح کرد: دراین قانون که دارای دو بال اقتصادی و فرهنگی است شرح وظایف ۳۸ دستگاه متولی مشخص شده و باید هر کدام به وظایف خود به نحو احسن عمل کنند تا در پایان دوره هفت ساله اجرا از چاله جمعیتی خارج شده و جوانی جمعیت برسیم.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس نیز در این جلسه با اشاره به ثبت سه هزار و ۴۶۸ فقره ازدواج طی سال گذشته در این شهرستان گفت: روند ازدواج‌ از سال ۹۲ تا ۹۹ در گنبد نزولی بود اما در سال گذشته این رقم افزایش یافت.

دکتر عبدالرحیم پالیده افزود: نرخ باروری در گنبدکاووس ۲.۱ و بالاتر از میانگین استانی و کشوری است ضمن اینکه هزار و ۷۰۰ زوج نابارور در این شهرستان شناسایی شدند که مراحل درمان آنها درحال انجام است.

به گفته وی، هم اکنون ۲۸ مرکز جامع خدمات سلامت، ۱۱۱ خانه بهداشت به همراه ۷۰ ماما در گنبدکاووس به گروه هدف خدمات مراقبت‌های بارداری ارائه می‌کنند و کلاس‌های آموزش خانواده برای زوجین برگزار می‌شود.

رییس اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس هم در این نشست گفت: این اداره در راستای جهاد تببین در ۲ بخش امیدآفرینی و جوانی جمعیت، فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی با همکاری مبلغان دینی و ۳۷ هیات‌ مذهبی بانوان زیرنظر تبلیغات اسلامی انجام می‌دهد.

حجت الاسلام احمدرضا کریمی افزود: علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی باید نسبت به اقناع اندیشه زوجین و خانواده‌ها نسبت به فواید فرزندآوری اقدام شود زیرا مسائل اقتصادی به تنهایی تاثیری در تعداد فرزندان ندارد.

کمال الدین نظرنژاد مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس نیز در این جلسه پیشنهاد داد که در پذیرش دانشجو برای دانشگاه فرهنگیان همانند آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش، به ازای تاهل و تعداد فرزندان شرط سنی حداکثر ۲۴ سال قبولی در این دانشگاه افزایش یابد.

  • منبع خبر : فرمانداری گنبد