مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان گفت: در طول مدت اجرای طرح ایام اربعین حسینی، ۲ هزار و ۸۰۰ راننده این استان در این ایام‌ به‌ زوار حسینی خدمات‌رسانی کردند.

عادل مصدقی امروز شنبه در نشست خبری اظهار کرد: ۹۵ تا ۹۷ درصد تقاضاهای سفرهای ایام اربعین در حمل و نقل جاده‌ای عمومی بود و مابقی در بخش‌های فرودگاهی و حمل و نقل شخصی بوده است.

وی بیان کرد: مرز معین گلستان، مرز خسروی مشخص شده بود، اما با توجه به نزدیکی مرز مهران تا کربلا بیشترین حجم تردد زوار این استان از مرز مهران تردد داشتند.

وی تصریح کرد: البته ۲ کاروان طلاب غیرایرانی جامعه المصطفی العالمیه استان از مرز شلمچه و کاروان پرسنل خدمات‌رسان حج و زیارت گلستان‌ در قالب ستاد راهنمایی کمیته‌های گمشدگان، از مرز خسروی وارد کشور مقصد شدند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: در مجموع ۲۶ هزار و ۶۴۷ زایر این استان به صورت رفت و برگشت از ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوسی) استفاده کردند.

مصدقی افزود: برای این تعداد مسافر در مجموع از هزار و ۶۸ دستگاه اتوبوس در قالب تعداد سفر استفاده شد.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۸۴ دستگاه ناوگان اتوبوس در استان، ۱۲۰ دستگاه به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تعداد زواری که از استان با ناوگان اتوبوسرانی به مرز مهران عزیمت داشتند، ۱۱ هزار و ۴۴۱ نفر بودند، اما در مسیر برگشت ۱۵ هزار و ۲۰۶ نفر از این ناوگان استفاده کردند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان در خصوص تفاوت تعداد مسافر رفت و برگشت استفاده کننده از این ناوگان گفت: در مسیر برگشت برخی از زوار که از سایر مرزها خارج شده بودند، از مرز مهران برگشتند.

مصدقی یادآور شد: البته با توجه به همجواری سکوهای سوار شدن استان‌های گلستان و مازندران، برخی از زوار استان همجوار از ناوگان حمل و نقل گلستان‌ استفاده کردند.

وی بیان کرد: با توجه به حجم بالای بازگشت زوار از مرز مهران و دستور مستقیم معاون رییس جمهور مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت ناوگان حمل و نقل سایر دستگاه‌ها، هفت دستگاه اتوبوس از شهرداری گرگان و ۹ دستگاه ایسوزو از شهرداری گنبدکاووس مورد استفاده قرار گرفت.

وی اظهار کرد: در ۱۶ شهریور ماه بیشترین تعداد سفر به میزان ۶۳ دستگاه اتوبوس و تعداد ۲ هزار و ۷۱ نفر زوار اربعین را به استان ثبت کردیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: متوسط انتقال زوار به مرز مهران از این استان در یک شبانه‌روز بین ۴۰ تا ۴۵ دستگاه اتوبوس بود.

مصدقی ادامه داد: براساس آمارهای به دست آمده، سکوی گلستان در پایانه مسافربری برکت مهران، به نوعی خلوت شده و دغدغه‌ای را در این خصوص نداریم برای همین ناوگان استان برای کمک به جابجایی زوار استان‌های دیگر خدمت خواهند کرد.

وی افزود: روز گذشته در مجموع ۵۵ دستگاه اتوبوس از استان گلستان به مرز مهران اعزام شدند.

وی تصریح کرد: در بخش گشت‌های راهداری هم ۱۲ دستگاه خودرو به مرز مهران اعزام کردیم و ۲۵ نفر از همکاران ما از ابتدای آغاز طرح اربعین حسینی همچنان در مرز مهران حضور دارند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: سهم حمل و نقل ناوگان جاده‌ای شرق استان در این ایام بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بود.

میانگین سن اتوبوس‌های کشور ۱۴.۵ سال، اما در استان ۱۳ سال و ۲ ماه، سواری‌های کشور ۱۲ سال و ۲ ماه و استان ۱۰ سال و ۹ ماه و نیز مینی‌بوس در کشور ۲۷ سال و ۹ ماه و این استان ۳۱ سال است.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان