تکمیل نخستین رادار هواشناسی استان گلستان که عملیات اجرایی آن از سال گذشته در گنبدکاووس آغاز شده است با تخصیص کامل مصوبات دور اول سفر رییس جمهور به پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد رسیده و برای تکمیل و بهره‌برداری به منابع درآمدی از محل اعتبارات دور دوم سفر نیاز دارد.

مجوز ساخت سامانه رادار هواشناسی گلستان در گنبدکاووس سال ۱۳۹۹ با حضور رییس سازمان هواشناسی کشور صادر شده بود اما عملیات اجرایی این پروژه با حمایت و تخصیص ۱۰۰ میلیارد ریالی دولت سیزدهم از مرداد سال گذشته به صورت رسمی آغاز گردید.

علاوه بر این اعتبار، دولت سیزدهم در جریان سفر ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ رییس جمهور ۴۰ میلیارد ریال دیگر از منابع استانی به این پروژه مهم تخصیص داد که به گفته رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس همه این ۱۴۰ میلیارد ریال اختصاص یافت و هزینه شد.

منصور فرشاد افزود: با صرف این اعتبار پروژه رادار هواشناسی گلستان با زیربنای هزار و ۱۴۰ مترمربع به همراه برج ۳۰ متری به پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد رسیده است.

وی بابیان اینکه تکمیل این پروژه به ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد گفت: درخواست تخصیص این اعتبار در جریان سفر دوم رییس جمهور به استان گلستان داده شده و پیگیری برای تخصیص اعتبار مورد نیاز درحال انجام است.

رئیس اداره هواشناسی گنبدکاووس همچنین با تاکید بر ضرورت اختصاص منابع مورد نیاز برای تکمیل رادار هواشناسی گنبدکاووس، بیان کرد: تکمیل این پروژه با قابلیت پیش‌بینی‌ کوتاه مدت و دقیق سامانه‌های جوی و پایش ابرهای بارشی منطقه، ضروری است.

فرشاد افزود: پس از تکمیل این ساختمان، سازمان هواشناسی کشور نسبت به تجهیز آن با اعتبار حداقل ۵۰۰ میلیارد ریال اقدام خواهد کرد.

هم اکنون استان گلستان ۱۰ ایستگاه سینوپتیک و فرودگاهی، ۲۲ ایستگاه اقلیم شناسی، ۸۰ ایستگاه باران سنجی، ۲۷ ایستگاه خودکار، ۱۳ ایستگاه باران سنجی بر خط، یک ایستگاه جاده‌ای (خوش ییلاق)، یک ایستگاه جو بالا، یک سامانه برآورد شعاع دید افقی در امتداد باند فرودگاه در ۲ سامانه پایش گرد و غبار، ۲ سامانه تشعشع سنجی (اینچه برون و مراوه تپه) و یک سکوی دریایی و ۲ گیرنده تصاویر ماهواره و رادار در مجموع ۱۶۲ سامانه و ایستگاه دارد.

این استان شمالی، دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و خشک و گرم و سرد است که بارندگی آن از ۱۵۰ تا ۸۵۰ میلی متر متغیر و موقعیت طبیعی آن شامل کوهستان‌های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار، جنگل، مرتع و دریاست.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا