استاندار گلستان گفت: حج و خدمت به زائران بیت‌الحرام مساله ارزشمندی است و کارگزاران حج نباید اجازه دهند این مناسبات ارزشمند محل اختلاف به خصوص بین شیعه و سنی شود.

علی‌محمد زنگانه در دیدار با کارگزاران گلستانی حج تمتع سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: برخی تلاش دارند با خیالات و تفکرات واهی‌ دست به ایجاد اختلاف بزنند.

وی بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های خوب و منسجمی که در کاروان‌ها شده، نقش شما کارگزاران بسیار ارزشمند است.

وی تصریح کرد: بالا بودن میل گلستانی‌ها به این سفر معنوی و ترکیب و میانگین سنی بالای ۶۷ سال، تکالیف سنگین‌تری بر ما و شما کارگزاران ایجاد می‌کند.

استاندار گلستان گفت: هر چند کار در ایام حج تمتع سخت است، اما به خدا توکل و به ائمه توسل داشته باشید تا خدمات در خور، ارزش و جایگاه زایران انجام دهید.

زنگانه افزود: جلوگیری از اختلاف باعث عزت، شکوه و عظمت می‌شود و قدرت چانه‌زنی و لابی‌گری در سطح ملی را برای افزایش ظرفیت استان بالا می‌برد.

 

وی ادامه داد: اتحاد و انسجام و همدلی از دلایل موفقیت استان محسوب می‌شود که نشان می‌دهد حرکت در استان براساس وحدت است.

وی خاطرنشان کرد: ترکیب اعزام زایران بیت‌الحرام از گلستان نشان دهنده وجود جمعیت مومن و معتقد به مناسک الهی در این استان دارد.

استاندار گلستان تاکید کرد: حفظ نعمت وحدت و کوشش در این مسیر از واجب‌ترین واجبات است.

زنگانه با بیان این که امروز در جنگ تمام عیار اقتصادی، فرهنگی و پیچیده نامتقارن دشمن قرار داریم، خطاب به کارگزاران حج تمتع سال جاری از گلستان اضافه کرد: در این ایام خود و زائرانتان برای حل این مشکلات و برای جوانان دعا کنید.

سیدعلی مهاجر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان در این جلسه بر لزوم جایگزین کردن رسوم خوب بدرقه و استقبال به جای رسوم بد این کارها گفت: رسوم بد سبب ایجاد مشکلاتی نظیر ترافیک سنگین در مسیرهای رفت و برگشت و نیز ممکن است ایجاد سختی برای بستگان شود.

وی اظهار کرد: امیدواریم با تدابیر اتخاذ و برنامه‌ریزی شده، زایران و خانواده و بستگان آنها براساس این برنامه‌ها تدبیر لازم را داشته باشند.

افزایش میانگین سنی زائران گلستانی به ۶۷ سال

مدیر حج و زیارت گلستان‌ گفت: با توجه به محدودیت‌های کشور میزبان (عربستان) در سال گذشته با توجه به شرایط کرونا، جمع‌ زیادی از افراد مسن نتوانستند به این سفر معنوی اعزام شوند.

 

سیدعلی میرقاسمپور در این دیدار اظهار کرد: امسال شاهد اجرای این محدودیت‌ها نخواهیم بود و همین مساله باعث شده تا افراد سن بالای بیشتری در سهمیه ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفری زایران ایرانی حضور داشته باشند.

وی با بیان این که از ۳۴ هزار باز مانده سال گذشته به حج تمتع، ۱۲۰۰ نفر از گلستان بودند، یادآور شد: جاماندگان بالای ۶۵ سال امسال در اولویت بودند و همین مساله باعث شده تا میانگین سنی زایران گلستانی به ۶۷ سال برسد.

میرقاسمپور تصریح کرد: کوچکترین و بزرگترین زائر گلستانی به ترتیب با داشتن سنین ۱۳ و ۱۰۶ سال، هر ۲ از شهرستان کلاله هستند.

مدیر حج و زیارت گلستان‌ گفت: به منظور خدمت‌رسانی بهتر به افراد مسن، مدیران و کارگزاران و خدمه آموزش‌های لازم را فرا گرفته و تلاش خواهد شد از ظرفیت زایران جوان نیز بهره ببریم.

میرقاسمپور ادامه داد: ۹۵ درصد اقدامات پیش از اعزام کاروان‌ها انجام شده و اکنون در مرحله صدور روادید قرار داریم.
وی افزود: هزینه کاروان‌های زائران گلستانی با توجه به مدت حضور، نوع هتل و سایر خدمات بین یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال تا یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال متغیر است.

وی خاطرنشان کرد: شعار امسال کاروان‌های گلستانی با توجه به فراهم شدن امکانات خرید سوغاتی در داخل استان از واحدهای تولیدی بدون واسعه و همچنین فروشگاه فرهنگی هنری مشعر با قیمت نازل‌تر از کشور عربستان، «هر زایر با یک‌ کوله برود و با یک کوله برگردد» در نظر گرفته شده که خوشبختانه اغلب زایران گلستانی این مهم را به منظور بهره‌مند شدن بیشتر از این سفر معنوی رعایت کردند.

مدیر حج و زیارت گلستان‌ گفت: خوشبختانه سال گذشته حتی یک مورد هم مشکل حمل مواد مخدر و داروهای غیرمجاز از فرودگاه بین‌المللی شهدای گرگان نداشتیم که انتظار داریم امسال هم شاهد این روند باشیم.

میرقاسمپور بیان کرد: با توجه به بهبود روابط بین ایران و عربستان، زایران این مهم را در حج امسال بطور کامل لمس خواهند کرد.

 

نماینده دفتر بعثه رهبر معظم انقلاب در حج و زیارت گلستان‌ گفت: صفا و اخلاص کاروان‌های شیعه و سنی گلستان در حج زبانزد و الگو هستند.

حجت‌الاسلام علی اصحابی در این جلسه اظهار کرد: وحدت و همدلی که اکنون در گلستان به عنوان نماد شیعه و سنی مطرح است، در زمان حج چندین برابر می‌شود.

وی با اشاره به نامگذاری حج امسال مبنی «حج، تحول قرآنی، همگرایی اسلامی و حمایت از قدس شریف»، بیان کرد: این نامگذاری مورد تایید و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و کشور میزبان نیز به حمایت از مظلومان تاکید و توجه ویژه دارد.

وی تصریح کرد: امسال شاهد اعزام ۲ هزار و ۸۵۰ زایر و ۸۸ خدمتگزار از گلستان به سرزمین وحی خواهیم بود.

نماینده دفتر بعثه رهبر معظم انقلاب در حج و زیارت گلستان‌ گفت: این زائران از ۲۶ خرداد ماه تا اول تیر ماه سال جاری در قالب ۲۰ کاروان از فرودگاه بین‌المللی شهدای گرگان با ۱۰ پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایر به مقصد عربستان اعزام خواهند شد.

اصحابی با اشاره به این که همه زایرین گلستانی مدینه بعد (دوم) هستند، افزود: از مجموع کاروان‌های این استان ۱۴ کاروان اهل سنت و ۶ کاروان شیعه هستند.

وی ادامه داد: در کنار ۱۴ روحانی اهل سنت ۹ معینه سنی و در کنار ۶ روحانی چهار معینه شیعه حضور دارند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا