معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با بیان اینکه وضعیت گلستان در بحث اجرای طرح‌های هادی از شاخص کشوری بهتر است، گفت: تاکنون ۷۴ درصد از روستاهای این استان از این نعمت برخوردار شده اند.

غلامرضا صالحی روز پنجشنبه در مراسم متمرکز افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های بنیاد مسکن گلستان در روستای ارازگل شهرستان رامیان، تهیه و بازنگری طرح‌های هادی را از رویکردهای اصلی بنیاد مسکن دانست و اظهارکرد: با توجه به سرریز جمعیتی که امروزه به واسطه افزایش اجاره و قیمت مسکن از شهرها صورت می‌گیرد، نیازمند توسعه روستاها هستیم.

وی افزود: در استان گلستان تاکنون ۶۴ درصد طرح‌های هادی روستاها بازنگری شده و بازنگری ۱۰۰ روستا در برنامه سال ۱۴۰۲ است و با تخصیص اعتبارات از ردیف ملی تلاش می شود ظرف سه سال آینده تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان برای تامین نیازهای مسکونی و توسعه سرانه خدماتی بازنگری شود.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در سال‌های اخیر اعتبار خوبی در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته و در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز با عنایتی که دستگاه‌های نظارتی داشتند با توجه به عملکرد بنیاد مسکن در سطح کشور قرار است قیر تهاتری دریافت کنیم.

صالحی از افزایش سهمیه قیر بنیاد مسکن خبر داد و گفت : حدود چهار هزار میلیارد تومان سهمیه قیر بنیاد مسکن در سال ۱۴۰۲ است که در مقایسه با سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان قیر سال گذشته که برای اجرای چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر آسفالت معابر ۶ هزار روستای کشور صرف شد، روند افزایشی را نشان می‌دهد.

وی افزود: تلاش داریم در یک ضرب الاجل ۲ ساله تمام معابر درجه یک و دو روستایی کشور را بهسازی کنیم و طرح هادی را به اتمام برسانیم.

معاون بنیاد مسکن، افزایش سقف اعتبارات روستایی را از دیگر برنامه‌های امسال دانست و افزود: افزایش سقف اعتبارات به تکمیل طرح‌های نیمه تمام روستایی کمک خواهد کرد.

استاندار گلستان هم در این مراسم با بی‌نظیر دانستن خدمات دولت سیزدهم در مقایسه با گذشته، گفت: با ارائه این خدمات بن بست شکنی‌های زیادی در استان انجام شده است که از جمله آن می‌توان به لایروبی خلیج گرگان اشاره کرد.

علی محمد زنگانه افزود: خشک شدن خلیج گرگان تهدیدی است که حیات استان را به مخاطره می‌اندازد اما با دستور رییس جمهور و تلاش شبانه روزی متولیان تاکنون بیش از ۸۰ درصد کانال اصلی آبرسان لایروبی شده و برنامه‌های آتی نظیر پمپاژ آب به خلیج و تامین حق آبه در دستور کار قرار دارد.

وی اظهارکرد: همراهی نمایندگان در موضوعات استان نشان از انسجام و وحدت موجود در گلستان دارد و خوشبختانه مشکلات چند دهه استان در حال مرتفع شدن است.

استاندار گلستان گفت: برای مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای نی تپه رامیان در سفر رییس جمهور ۳۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که تا کنون ۱۳ میلیارد . ۵۰۰ میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

زنگانه، پیشرفت بر مبنای روستا محوری را راهبرد اساسی استان دانست و تاکید کرد: موضوعاتی نظیر بافت با ارزش، راه روستایی و طرح هادی مورد توجه جدی مسوولان استانی قرار دارد.

وی افزود: با همکاری بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان اراضی که در اختیار بنیاد علوی بود برای ساخت مسکن در نظر گرفته شد و ۲۰ هکتار از اراضی به بافت ۲۰ هکتاری روستا الحاق یافت و در فاز اول ۲۰۰ واحد از ۸۰۰ واحد برنامه ریزی شده به‌صورت ویلایی و حیاط دار ساخته می‌شود که برای این واحدها تسهیلات ۲۰۰ میلیونی با کارمزد پنج درصد اعطا خواهد شد.

امروز در مراسمی به صورت متمرکز در شهر خان ببین و روستاهای سعدآباد فندرسک و ارازگل شهرستان رامیان پروژه‌های بنیاد مسکن گلستان با اعتباری حدود ۲ هزار میلیارد تومان و بهره مندی ۱۴۰ هزار خانوار با هدف رونق تولید، محرومیت زدایی، توسعه، عمران و آبادانی روستاها افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان، این پروژه‌ها شامل افتتاح ۲۲۰ پروژه عمران روستایی با ۸۲ میلیارد و ۹۹۵ میلیون تومان اعتبار و آغاز عملیات اجرایی ۲۲۳ پروژه عمران روستایی با ۸۸ میلیارد و ۴۴۱ میلیون تومان اعتبار و همچنین افتتاح و کلنگ‌زنی چهار هزار و ۷۳۶ واحد مسکن شهری و روستایی با اعتبار هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان است.

سیدمحمد حسینی، تحویل سه هزار جلد سند مالکیت روستایی و شهری و واگذاری ۱۰۰ قطعه زمین به مساحت ۲۰ هزار متر مربع با کاربری مسکونی به ارزش ۶ میلیارد تومان را از دیگر برنامه‌های اجرای امروز در شهرستان رماین برشمرد.

مطابق گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان، ۲۲۸ هزار واحد مسکونی روستایی در این استان شمالی وجود دارد که این اداره کل به جز مشارکت روستاییان در ساخت خانه روستایی، از سال ۱۳۸۴ طرح مقاوم سازی خانه‌های روستایی را آغاز کرده و تاکنون حدود ۸۶ هزار واحد آن توسط این نهاد به خاطر خطرپذیری بالای ابنیه به سبب تهدیداتی همچون سیل و زمین لرزه، مقاوم سازی و مورد بهره‌برداری خانوارهای واجد شرایط قرار گرفته است.

۴۶.۶ درصد از جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، روستایی بوده و این استان رتبه دوم کشوری را به لحاظ جمعیت روستایی در کشور دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا