بخشداران مرکزی و داشلی‌برون گنبدکاووس با گلایه از افزایش چهار برابری قیمت حمل زباله و پسماند مناطق روستایی گلستان گفتند: پرداخت این افزایش غیرمنطقی، در توان بودجه و اعتبارات سالانه دهیاری‌های این شهرستان مرزی نیست.

بخشداران مرکزی و داشلی برون گنبدکاووس روز شنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند این شهرستان مدعی شدند که سازمان مدیریت پسماند گلستان هزینه سالانه حمل زباله و پسماند مناطق روستایی را از ۷۲ میلیون ریال به ۲۷۰ میلیون ریال افزایش داده است.

بخشدار مرکزی گنبدکاووس گفت: افزایش چهار برابری هزینه حمل زباله و پسماند مناطق روستایی قابل قبول نیست زیرا پرداخت این مبلغ به همراه هزینه‌های جمع آوری زباله‌ بیشتر روستاها که سالانه افزون بر ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود در توان آن‌ها و منابع اعتباری محدودشان نیست.

مرتضی احمدی افزود: بخش مرکزی گنبدکاووس دارای ۱۴۰ روستا با جمعیت تقریبی ۲۰۰ هزار نفر است و با وجود اینکه سال قبل ۱۰۰ دهیاری برای حمل زباله و پسماند با مدیریت پسماند استان قرارداد امضا کردند اما امسال و تاکنون قراردادی امضا نشده است.

وی اضافه کرد: این تعداد روستا و جمعیت فقط هشت دستگاه وسیله نقلیه حمل زباله دارند که فقط ۲ دستگاه آن سالم و بقیه فرسوده و مستهلک هستند ضمن اینکه حتی یک سکوی تخلیه زباله یا یکدستگاه “سیم تریلر” برای حمل زباله در بخش مرکزی نداریم.

احمدی بابیان اینکه تقویت ناوگان حمل زباله یا افزایش منابع اعتباری دهیاران در تشویق آنها به امضای قرارداد حمل زباله موثر است، ادامه داد: سازمان مدیریت پسماند گلستان باید راهکاری برای کاهش هزینه‌های حمل زباله و پسماند یا تقویت ناوگان جمع آوری زباله روستاها بیندیشد.

بخشدار داشلی برون گنبدکاووس هم در این جلسه با گلایه از افزایش چهار برابری قیمت حمل زباله و پسماند روستایی در سال جاری، گفت: به سبب پراکندگی روستاها و تولید اندک زباله در ۲۸ روستا و ۲ نقطه شهری این بخش، مساله زباله و پسماند دغدغه اصلی ما نیست.

علی پورمندی افزود: چند روستای بخش داشلی‌برون هم به سبب بعد مسافت سایت آزادشهر، زباله‌های خود را به سایت آق‌قلا یا مراوه‌تپه منتقل می‌کنند و بقیه روستاها نیز که زباله اندکی دارند در حومه روستا دفن می‌کنند.

وی اضافه کرد: با این حال پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از مسائل زیست محیطی در آینده، برای هر چند روستای نزدیک به هم در بخش داشلی برون، زمینی برای دفن بهداشتی زباله پیش‌بینی شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس هم در این جلسه گفت: مساله حفظ محیط زیست و مدیریت پسماند و زباله‌ها از مسائل مهم جامعه بشری است که همگان باید آنرا مورد توجه قرار دهند.

احمد احمدی افزود: در نظر داریم امسال طرح تفکیک زباله در پنج روستای بخش مرکزی و ۲ روستای بخش داشلی برون گنبدکاووس اجرا کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب و برخی احادیث و روایات در بحث اهمیت و حفظ محیط زیست بیان داشت: مسائل زیست محیطی سلیقه‌ای نیست بلکه باید به آن عمل شود.

عبدالحمید گوگلانی افزود: برابر مقررات و قوانین موجود، کم توجهی به مسائل زیست محیطی که سبب تهدید علیه سلامت عمومی شود، جرم مشهود است و با متخلف برخورد خواهد شد.

در این جلسه همچنین مسائل مرتبط با پسماند “گدم آباد” از روستاهای حومه شهر گنبدکاووس مورد بررسی قرار گرفت.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا