هفدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن به میزبانی روستای صوفیان شهرستان کلاله واقع در شرق گلستان با معرفی اسب‌های برتر با قضاوت داوران بین المللی پایان یافت.

در این جشنواره یک روزه اسب‌هایی از گلستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، قزوین، تهران، البرز، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، مازندران، گیلان، سمنان و اصفهان در ۱۰ دور نریان و مادیان از کره پای مادر تا سلیمی‌ها با هم رقابت کردند.

با قضاوت ۲ داور بین المللی از ترکمنستان اسب برتر دور اول مسابقات کره‌های آیندگان مادیان «مارالیم» از گنبدکاووس، دور دوم کره‌های آیندگان نریان «ایران تاج مهر» از گلستان، دور سوم کره‌های یک سال مادیان «گل جان» از گلستان، دور چهارم کره‌های یک ساله نریان «جولان» از خراسان رضوی، دور پنجم کره‌های ۲ ساله مادیان «رامش سیاه پوش» از تهران، دور ششم کره‌های ۲ ساله نریان «شاهان آشوری» از گلستان، دور هفتم مادیان سه تا پنج ساله «شاه نظر سیاه پوش» از البرز، دور هشتم نریان سه تا پنج ساله «نشینه سیاه پوش» از تهران، دور نهم مادیان ۶ سال به بالا «گل امید» از خراسان رضوی و دور دهم نریان ۶ سال به بالا (سیلمی‌ها) «شهرات صوفیان» از البرز معرفی شدند.

به گفته فرماندار کلاله، برگزاری این جشنواره ملی کمک بسیار شایانی در تقویت و شناساندن ظرفیت‌های منطقه و اسب اصیل ترکمن، توسعه و فرهنگ اسبداری، ایجاد شور و نشاط اجتماعی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه خواهد بود.

فرهاد شیبک با بیان اینکه اسب ترکمن به یک نماد برای مردم منطقه تبدیل شده که فرصت بسیار بی نظیر برای جذب گردشگر است، ابراز امیدواری کرد: این جشنواره به صورت بین المللی با حضور کارشناسانی از دیگر کشورها با هدف توسعه صنعت پرورش اسب در ایران استمرار پیدا کند.

پرورش اسب از دیرباز در بین ترکمن‌های ساکن گلستان از جمله مناطق گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه، آق‌قلا و بندرترکمن جایگاه ویژه‌ای داشته و طبق اعلام کارشناسان بیش از ۱۷ هزار راس اسب از نژادهای مختلف در این استان نگهداری می‌شود که افزون بر ۳ هزار راس آن از نژاد اصیل ترکمن، حدود هفتهزار راس آن از نژاد دوخون و هزار و ۱۰۰ راس آن هم از نژاد تروبرد است.

اسب اصیل ترکمن یکی از گونه‌ای پرطرفدار ایرانی است که پیشینه‌ای طولانی در زندگی ترکمن‌ها دارد و با توجه به ویژگی‌های خاص‌اش در تمام امور ورزشی پرطرفدار بوده و علاقمندان حاضر هستند مبالغ هنگفتی را برای نگهداری این گونه پرداخت کنند.

به گفته کارشناسان، اسب ترکمن شامل سه زیرتیره «یموت، آخال‌تکه و گوگلان» ‌است که تیره‌های «یموت و آخال‌تکه و آخال‌یموت ترکیبی از ۲ تیره» در کنار نژادهای دوخون و تروبرد در استان گلستان نگهداری و پرورش داده می‌شود و مالکان آنها پای ثابت شرکت در کورس‌های بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه گنبدکاووس، آق‌قلا و بندرترکمن و سایر نقاط کشور هستند.

شهرستان کلاله واقع در شرق استان گلستان پنج واحد فعال پرورش اسب و همچنین ۵۵۰ راس اسب اصیل ترکمن با بیش از ۱۰۰ نفر بهره بردار دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا