مدیر زراعت جهادکشاورزی گلستان گفت: برداشت گندم از زمین‌های زیر کشت این استان شمالی با تحویل افزون بر ۵۵۰ هزار تُن گندم به مراکز خرید تضمینی به پایان رسید.

محمد ناظری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: کشاورزان این استان با وجود خشکسالی شدید توانستند از سطح ۲۸۱ هزار و ۷۱۳ هکتار زمین زیر کشت گندم، ۷۰۵ هزار و ۹۹۶ تُن محصول معادل ۶۰ درصد برنامه ابلاغی را تولید کنند.

وی ادامه داد: میانگین عملکرد تولید گندم در زمین‌های آبی سه هزار و ۴۴۶ کیلوگرم و در زمین های دیم هزار و ۶۵۶ کیلوگرم در هکتار است.

وی خاطرنشان کرد: توزیع مناسب کودهای مورد نیاز میان بهره برداران از جمله فسفر، پتاس و سَرک، تنوع کشت ارقام آبی و دیم در منطقه از جمله «آراز، آرمان، احسان و کلاته» و همکاری دستگاه های مرتبط در صدور مجوز آبیاری تکمیلی در مزارع دارای امکان دسترسی به منابع آبی، از جمله اقدامات مرتبط با تولید گندم در گلستان بود.

ناظری گفت: با وجود خشکسالی شدید امسال با مدیریت و تلاش بهره برداران طرف قرارداد، ۲ برابر مصرف ساکنان گلستان، گندم تولید و در انبارها ذخیره شده است.

به گفته وی پیش بینی تولید گندم در سال زراعی جاری در گلستان در شرایط خشکسالی کمتر از ۵۰۰ هزار تُن بود.

وی یادآور شد: در سال زراعی جاری برنامه ابلاغی گلستان برای زراعت گندم در سطح ۳۷۴ هزار هکتار با پیش بینی تولید یک میلیون و ۱۶۱ هزار تُن بود که با وجود مشارکت بهره برداران در کشت به دلیل کاهش شدید بارندگی و خشکسالی،۱۰۰ درصد محصول ۹۲ هزار هکتار از این اراضی از چرخه تولید خارج شد.

تحویل ۵۵۴ هزار تُن گندم به دولت

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان گلستان گفت: براساس گزارش دریافتی، ۵۵۴ هزار و ۱۲۰ تُن گندم از سوی کشاورزان طرف قرارداد این استان به مراکز خرید تضمینی این استان، محصول تحویل داده شده است.

امسال به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و موافقت هیات دولت، قیمت هر کیلوگرم‌ خرید تضمینی گندم از کشاورزان ۱۵ هزار تومان تعیین شده است که این مبلغ شامل ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گندم، ۱۵۰۰ تومان برای بخشی از هزینه‌های کود و بذر و ۲ هزار تومان بابت جایزه تحویل گندم به دولت است.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، قبل از مواجه با خشکسالی شدید سال زراعی جاری، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا