معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان گفت: با توجه به افزایش مشاهده موارد سرخک در کشور، چهار هزار و ۷۰۷ نفر از اتباع خارجی ۹ ماه تا ۳۰ سال ساکن این استان واکسن سرخک و سرخچه را دریافت کردند.

موسی‌الرضا شبیهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: سرخک یکی از بیماری‌های کشنده در کشورهای در حال توسعه شناخته می‌شود که بهبود پوشش جاری واکسیناسیون باعث کاهش موارد ابتلا و در نتیجه کاهش موارد مرگ ناشی از آن شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه سرخک در ایران در حال حذف است چهار راهبرد شامل “انجام واکسیناسیون و تداوم آن، واکسیناسیون همزمان همه کودکان، انجام بسیج واکسیناسیون تکمیلی و تقویت نظام مراقبت سرخک” برای رسیدن به این هدف طراحی و برنامه ریزی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: انجام واکسیناسیون و تداوم آن به منظور پوشش بیش از ۹۵ درصدی کودکان هر ساله انجام می‌شود که این شاخص در خصوص واکسن سرخک و سرخچه یکسالگی، سال گذشته در استان ۹۶ درصد و در ۱۸ ماهگی ۱۰۰ درصد بود.

شبیهی اضافه کرد: در صورت افزایش موارد سرخک در کشور و ورود اتباع خارجی، برنامه واکسیناسیون تکمیلی ویژه اتباع خارجی (۹ ماه تا ۳۰ سال) انجام می‌شود که امسال واکسن سرخک و سرخچه برای چهار هزار و ۷۰۷ نفر از اتباع خارجی استان گلستان تزریق شد.

وی گفت: همچنین در بحث تقویت نظام مراقبت سرخک و تایید آزمایشگاهی موارد مشکوک، امسال ۱۱۹ مورد مشکوک با علامت تب و بثورات در استان گلستان مورد شناسایی قرار گرفتند اما مورد مثبتی از نظر ابتلا به این بیماری شناسایی نشده است.

سرخک به عنوان یک بیماری حاد به وسیله ویروسی از گونه موربیلی ویروس (از خانواده پارامیکسو ویروس) ایجاد می‌شود و انسان تنها مخزن آن است.

مثبت بودن ۵۱.۳ درصد موارد مشکوک به آنفلوآنزا در گلستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با ارائه گزارش شیوع آنفلوآنزا از ابتدای مهرماه تا پنج آذر، بیان کرد: تعداد کل موارد مشکوک به آنفلوآنزا که از آنان نمونه‌گیری صورت گرفته است ۷۵۸ مورد بود که نتیجه آزمایش ۳۸۹ نفر معادل ۵۱.۳ درصد مثبت اعلام شد.

دکتر شبیهی میانگین سنی مبتلایان را برابر با ۲۹ سال و تعداد مبتلایان زیر پنج سال در استان را ۸۱ مورد اعلام کرد و گفت: همچنین در یک هفته اخیر ۹۴ مورد نمونه گیری آنفلوآنزا انجام شده که ۳۶ مورد آن معادل ۳۸.۲ درصد مثبت بود.

آنفلوآنزا یک بیماری حاد تنفسی با عامل ویروس است و تب، سردرد، گلودرد، درد عضلانی و سرفه از جمله علائم شایع آن محسوب می‌شود که موارد شدید آن می‌تواند ریه را درگیر کند و حتی امکان دارد در این بیماری موارد مرگ و میر داشته باشیم که بیشتر در سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای است.

افراد در هر سنی می‌توانند به آنفلوآنزا مبتلا شوند اما افراد زیر پنج سال، بالای ۶۵ سال، خانم‌های باردار و افرادی که بیماری زمینه‌ای مثل آسم، دیابت و بیماری های قلبی داشته، پرخطر محسوب می‌شوند.

مهمترین راه سرایت این بیماری، انتشار ترشحات ریز تنفسی از طریق هوا است که با سرفه، عطسه و حتی صحبت کردن پراکنده می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا