همایش ملی جهان‌بینی عنصرالمعالی و آموزه‌های فرهنگی تربیتی در قابوسنامه با حضور اساتید برجسته کشوری و نمایندگان سازمان یونسکو در ایران امروز پنجشنبه در گنبدکاووس برگزار شد.

علیرضا گرایلی رییس این همایش بیان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های اخیر خود تاکید کردند ما به عنوان جامعه دانشگاهی وظیفه داریم هویت‌های ملی، علمی، ادبی و تاریخی خود را به نسل آینده معرفی کنیم.

وی افزود: یکی از راه‌های معرفی این شخصیت‌های برجسته برگزاری همایش‌های ملی است لذا با محوریت شهرداری و حمایت این دانشگاه معرفی «عنصرالمعالی کیکاووس بن قابوس بن وشمگیر» به عنوان نوه قابوس بن وشمگیر سازنده تنها برج آجری جهان مربوط به قرن پنجم به عنوان یکی از شخصیت‌های شاخص منطقه جرجان زمین را انتخاب کردیم.

گرایلی ادامه داد: عنصرالمعالی تجربیات خود در زمینه حکومت داری را در قالب پندنامه‌ای با عنوان «قابوسنامه» به فرزند خود گیلان‌شاه منتقل کرد که شامل ۴۰ پند در زمینه‌هایی مختلف است که آموزه‌های علمی، ادبی و فرهنگی خوبی دارد.

وی گفت: در همایش امروز ابعاد مختلف شخصت وی از نظر جهان بینی در محورهایی مانند فصاحت و بلاغت، تحلیل زبان شناختی، بررسی سبک‌های ادبی، آموزه‌های اخلاقی و تربیتی و خداشناسی و دین باوری در قابوسنامه، تاثیر قابوسنامه در آثار منثور و منظوم فارسی، بررسی جامعه شناسی آموزش و پرورش در قابوسنامه بررسی می‌شود.

گرایلی افزود: بیش از ۹۰ مقاله به این همایش رسیده که در نهایت ۶۰ مقاله پذیرفته شد که شاخص‌ترین آنها به صورت چکیده مقاله در همایش امروز ارایه می‌شود.

وی یادآور شد: سال گذشته با حضور نماینده یونسکو همایشی با عنوان جرجان زادگاه مشاهیر بزرگ برگزار شد که در این همایش نماینده یونسکو قول داد شخصیت عنصرالمعالی را به ثبت جهانی برساند.

وی گفت: طبق آخرین اعلام پرونده این شخصیت با محوریت ایران و حمایت کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و ارمنستان به سازمان یونسکو ارسال شد و امیدوارم تا مهرماه خبر ثبت جهانی این شخصیت را اطلاع‌رسانی کنیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا