نایب رییس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان گفت: آینده مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و ترکمنستان با تفاهم‌نامه‌های همکاری منعقدشده در دولت سیزدهم روشن و درخشان است.

رحمان قره‌باش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: تفاهم‌نامه‌های خرداد ماه امسال میان روسای جمهور ایران و ترکمنستان از جمله اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه همکاری مشترک است که سفر اخیر هیات ۲۴ نفره گلستان به این کشور در همین راستا بود.

سفر مهرماه سال جاری هیات ۲۴ نفره از گلستان شامل معاونان استاندار، ۲ نماینده مجلس و نمایندگان بخش خصوصی و مسوولان دستگاه های دولتی به استان بالکان ترکمنستان در راستای عملیاتی شدن ۱۸ تفاهم نامه ایران و ترکمنستان انجام شد.

قره‌باش گفت: استقبال ترکمنستان از هیات ۲۴ نفره گلستان با برگزاری نشست‌های تخصصی بی سابقه و از نتایج توجه دولت سیزدهم برای همکاری بیشتر با کشورهای همسایه بود.

وی افزود: عملیاتی‌شدن تفاهم نامه‌های امضای شده میان ایران و ترکمنستان موجب می‌شود ظرفیت‌های دو طرف در توسعه مناسبات بین گلستان و بالکان در آینده تقویت گردد.

وی پیگیری برای آسان‌سازی صدور روادید تجار و رانندگان کامیون از طریق ترکمنستان را مهم دانست و گفت: مرز اینچه‌برون دروازه ورود گلستان آسیای میانه است که برای رونق ترانزیت کالا در آینده باید شرایط تردد به ترکمنستان را آسان کرد.

قره‌باش با اشاره به پیشنهاد راه‌اندازی کشتی مسافری بین ترکمنستان و گلستان و برقراری پرواز گرگان – عشق‌آباد به طرف ترکمستانی تاکید کرد: وجود مشترکات قومی، مرز آبی مشترک با ترکمنستان و فعالیت فرودگاه بین‌المللی گرگان از جمله ظرفیت‌های بکر توسعه مناسبات بیشتر در حوزه‌های مختلف با کشور ترکمنستان در استان گلستان است.

مطابق گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان، بیشترین صادرات کالا به کشور ترکمنستان از سوی تجار گلستان طی چهار سال اخیر به ارزش ۸۶ میلیون و ۷۸۶ هزار دلار بود.

همچنین براساس گزارش این اتاق، در ۶ ماه نخست امسال صادرات کالا از گمرکات گلستان به ترکمنستان با ۲۹ میلیون و ۷۵۹ هزار دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۲ درصد بیشتر شد.

در گلستان بیش از ۸۰۰ فعال اقتصادی دارای کارت بازرگانی دارند و عمده فعالیت این فعالان اقتصادی استان با کشورهای آسیای میانه است.

داشتن ۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک اعم از خشکی و آبی با کشور ترکمنستان و ارتباط با کشورهای آسیای میانه و چین از طریق زمینی و ریلی، دسترسی به بنادر دریای خزر و ارتباط با کشورهای حوزه این دریا از طریق مازندران، وجود فرودگاه های گرگان و کلاله و گمرک اینچه‌برون گنبدکاووس، از جمله ویژگی‌های رونق مبادلات تجاری استان گلستان به شمار می‌رود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا