براساس گزارش مسوولان جهادکشاورزی گلستان، سهمیه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی برای کشت سه محصول گندم، جو و دانه روغنی کلزا در این استان شمالی برای سال زراعی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ این استان کشت ۳۷۰ هزار هکتار گندم، ۷۴ هزار هکتار دانه روغنی کلزا و ۶۵ هزار هکتار جو است.

استان گلستان یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی در کشور محسوب می‌شود که در تولید ۱۶ محصول کشاورزی در میان استان‌های کشور، رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده است.

تولید گندم و دانه‌های روغنی از جمله تولیدات مهم و تاثیر گذار استان گلستان در تامین امنیت غذایی کشور است و این استان در گسترش طرح کشت قراردادی این محصولات راهبردی نقش به سزایی ایفا می‌کند.

در سال زراعی جاری نیز طرح کشت قراردادی برای محصولات کشاورزی توسط دولت به اجرا درآمده که در استان گلستان تولید محصولات گندم، جو، دانه‌های روغنی از جمله کلزا، گلرنگ و کاملینا در اولویت حمایت این طرح قرار گرفته است.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: اجرای طرح کشت قراردادی برای زراعت محصولات پاییزه در این استان پشتوانه‌ای قوی برای حمایت از بهره‌برداران در تولید پایدار به شمار می‌رود.

روح‌الله مهری افزود: این طرح مهم و تاثیرگذار برای پشتیبانی از محصولات زراعی شامل گندم اعم از آبی و دیم، کلزا، گلرنگ و کاملینا اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال پوشش زراعت گندم دیم برای نخستین بار به صورت کشت قراردادی توسط دولت در گلستان، افزوده شده است.

به گفته وی بیشترین اجرای پوشش کشت قراردادی در گلستان به زراعت گندم اختصاص دارد که از این سطح ۸۳ هزار هکتار گندم آبی و ۲۰۹ هزار هکتار گندم دیم است.

مهری یادآور شد: بستن قرارداد کشت قراردادی برای زراعت محصولات گندم و کلزا، گلرنگ و کاملینا از پنجم آذر ماه سال ۱۴۰۲ با فعال شدن سایت اداره کل غله استان آغاز شده است.

وی ادامه داد: بهره‌برداران استان برای استفاده از مزایای این طرح باید به مراکز خدمات کشاورزی در شهرستان‌های تابعه برای ثبت پهنه بندی مراجعه کرده و سپس به صورت غیرحضوری بقیه مراحل ثبت قرارداد خود را با راهنمایی کارشناسان مرتبط انجام دهند.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: امسال در قالب طرح مزبور، زراعت بهره‌برداران در ۲ بخش پوشش بیمه محصولات و دریافت هزینه آن در زمان تحویل محصول به مراکز خرید تضمینی و لحاظ ۲۰ درصد تخفیف و پرداخت ۱.۵ میلیون ریال بابت تحویل هر تن محصول به مراکز خرید تضمینی به عنوان تشویق، زیر پوشش قرار می‌گیرد.

به گفته وی، مباشران اصلی اجرای طرح کشت قراردادی در سال زراعی جاری، این اداره کل و مدیریت تعاون روستایی استان هستند.

سرپرست مدیریت تعاون روستایی گلستان نیز از مشارکت در اجرای طرح کشت قراردادی محصولات کشاورزی در استان خبر داد و گفت: مقدمات اجرای این طرح فراهم شده و بهره‌برداران استان می‌توانند به شرکت‌های تعاونی محل سکونت خود مراجعه کرده و از مزایای آن برخوردار شوند.

به گفته وی تاکنون مدیریت تعاون روستایی استان در راستای تحقق طرح مزبور با ۲ هزار و ۳۶۷ بهره بردار استان برای زراعت محصولات پاییزه شامل گندم، کلزا و جو در سطح ۲۴ هزار و ۳۰۵ هکتار توسط تعاونی های روستایی قرارداد بسته و جایگاه نخست را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

جامی تاکید کرد: بهره‌برداران گلستان پس از عقد قراداد با تعاونی‌های روستایی و تولید کشاورزی و تحویل محصول به مراکز خرید تعاونی ضمن بهره‌مندی از تخفیف ۲۰ درصدی بیمه محصول ،به ازای هر تن یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در قالب کرایه حمل مشوق دریافت نموده و منافع حاصله نیز از طریق تعاونی‌ها به اعضای شبکه تعلق خواهد گرفت.

براساس گزارش مسوولان مدیریت تعاون روستایی گلستان، حدود ۲۰۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی استان را با ۲۷۲ تعاونی روستایی، تولید، کشاورزی، زنان و نظام صنفی کشاورزی زیر پوشش خدمات دارد.

جامی یادآور شد: اکنون ۷۴ مرکز زیر پوشش این مدیریت در سطح استان آماده بستن قرارداد کشاورزی قراردادی هستند.

دبیر خانه کشاورز گلستان با اشاره به این که فلسفه گسترش طرح کشاورزی قراردادی حمایت از بهره برداران در افزایش درآمد و تولید پایدار است، گفت: این طرح در ابتدای کار خود قرار دارد و می‌تواند با نگاه ویژه به اجرای آن و مشارکت دادن بیشتر بخش خصوصی، در آینده نقش به سزایی در تولید داخلی و امنیت غذایی کشور ایفا کند.

علیقلی ایمانی به خبرنگار ایرنا افزود: در سال زراعی جاری نیز طرح پوشش بیمه محصولات کشاورزی و پرداخت بسته تشویقی به ازای تحویل هر تن محصول به مراکز دولتی در قالب طرح کشاورزی قراردادی دیده شده و اجرای آن مشوق خیلی خوب برای بهره‌برداران از جمله در گلستان است.

وی با اشاره به مزایای کشاورزی قراردادی، خواستار عملیاتی شدن کامل این طرح در سال‌های آینده در راستای حمایت واقعی از تولیدکنندگان و افزایش تولید داخلی شد.

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان نیز گفت: هدف از اجرای کشت قراردادی، حمایت از بهره‌برداران و و حمایت از تولید داخلی و تامین امنیت غذایی بوده که توسط دولت سیزدهم مقدمات آن فراهم شده است.

محمد برزعلی افزود: استان گلستان سال زراعی گذشته با کشت قراردادی در ۱۵۲ هزار هکتار اراضی زیر پوشش موفق به کسب رتبه نخست کشت قراردادی در کشور شد و تلاش می‌کنیم امسال نیز بتوانیم به همت بهره‌برداران استان، این موفقیت تکرار شود.

وی تاکید کرد بهره‌برداران استان با وجود تغییرات اقلیمی، حتما از تسهیلات بیمه‌ای طرح کشت قراردادی استفاده کنند.

وی درخصوص وضعیت کشت محصولات پاییزه در استان، گفت: تاکنون وضعیت کشت پاییزه در استان بسیار خوب بوده و علاوه بر توزیع مقدار قابل توجهی بذر گواهی شده میان بهره‌برداران طرف قرارداد، ۵۶ هزار تن کود اوره، ۱۸ هزار تن کود فسفاته و ۱۲ هزار تن کود پتاسه تهیه و توزیع شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز از کشت ۸۵ درصد زراعت پاییزه این استان شامل گندم، جو و دانه روغنی کلزا از آغاز فصل کشت تاکنون خبر داد و گفت: اگرچه زمان طلایی کاشت این سه محصول پایان یافته است ولی با توجه به شرایط آب و هوایی کشاورزان منطقه می‌توانند تا پایان آذرماه جاری نسبت به کشت اقدام کنند.

علی اکبر مهمانی نوده به خبرنگار ایرنا بیان داشت: از آغاز فصل کاشت زراعت پاییزه در گلستان یعنی نیمه دوم مهرماه تاکنون در سطح بیش از ۳۳۰ هزار هکتار گندم، حدود ۵۰ هزار هکتار دانه روغنی کلزا و ۷۰ هزار هکتار جو کشت شده است.

براساس گزارش مسوولان جهادکشاورزی گلستان، سهمیه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی برای کشت سه محصول گندم، جو و دانه روغنی کلزا در این استان شمالی برای سال زراعی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ این استان کشت ۳۷۰ هزار هکتار گندم، ۷۴ هزار هکتار دانه روغنی کلزا و ۶۵ هزار هکتار جو است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا