مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: فعالیت مراکز خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری از امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه برای تحویل محصول از کشاورزان استان آغاز شد.

سید خالق سجادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر پنج مرکز ملکی در گرگان، علی آباد، گالیکش، گنبدکاووس و کلاله با ظرفیت ذخیره سازی ۲۵۰ هزار تن دایر شده و در صورت نیاز بر تعداد این مراکز افزوده خواهد شد.
به گفته وی این اداره کل امسال بیش از ۹۰ مرکز خرید تضمینی گندم با مشارکت سایر دستگاه‌ها و بخش خصوصی به عنوان مباشر با ظرفیت ذخیره سازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن پیش بینی کرده و در طول برداشت اقدام به خرید محصول می کند.
وی اضافه کرد: جهادکشاورزی گلستان پیش بینی کرد در سال زراعی جاری بیش از ۹۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شود که این مقدار حدود ۷۰۰ هزار تن به صورت تضمینی به دولت فروخته شود.
در راستای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و پشتیبانی از تولید، با موافقت رئیس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد با عنایت به کمبود شدید بارندگی و حمایت از کشاورزان گندم‌کار مبلغ هزار تومان به قیمت تضمینی گندم (۴۰۰۰ تومان) به عنوان جایزه تحویل تقدیم شود.
پیش از این قیمت مصوب خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم توسط شورای عالی اقتصاد چهار هزارتومان تعیین شده بود.

مطابق گزارش معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان ۳۸۱ هزار هکتار به زیر کشت گندم رفت ولی به دلیل کاهش بارش ها و بروز خشکسالی در سال زراعی جاری، تولید در سطح ۸۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم با پیش‌بینی ۴۷۰ هزار تن از دست رفته است.

  • منبع خبر : ایرنا