سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در پایان سال ۱۴۰۱ گلستان با ایجاد ۵۳ هکتار گلخانه و با رشد ۱۵۰ درصدی عملکرد در رتبه سوم کشوری در شاخص توسعه گلخانه ها قرار گرفت.

نویدرضا فرهانی شامگاه یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: با توجه به محدودیت منابع آب طی سال های اخیر، پائین آمدن سطح چاه ها و خشکسالی به وجود آمده در مناطق مختلف کشور و به منظور حفظ و پایداری تولید محصولات کشاورزی، «طرح توسعه کشت در محیط های کنترل شده گلخانه ای» در استان گلستان همزمان با سایر مناطق کشور از سال ۱۳۹۵ برنامه ریزی و ابلاغ شد.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: این طرح با هدف افزایش بهره وری منابع آب و خاک، افزایش عملکرد در واحد سطح و ایجاد اشتغال پایدار و مولد در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.

وی گفت: تا سال ۱۳۹۵ حدود هفت هکتار از مزارع پرورش گل و گیاهان زینتی استان دارای پوشش گلخانه ای بود که با ابلاغ سیاست های توسعه گلخانه و تامین اعتبارات مناسب در قالب تسهیلات بانکی برای احداث واحد های جدید گلخانه ای، برنامه ریزی های لازم انجام و طی ۶ سال با تلاش های انجام شده در بخش های مختلف دولتی برای ترویج فرهنگ گلخانه داری، ایجاد زیرساخت های مناسب، رفع موانع و چالش های موجود، صدور مجوزهای لازم و تامین اعتبارات کافی و مشارکت بالای متقاضیان و سرمایه گذاران بخش خصوصی، پروژه با رشد مناسبی همراه شده است.

فرهانی بیان کرد: در پایان سال ۱۴۰۱ استان گلستان با ایجاد ۵۳ هکتار گلخانه دیگر در قالب مجتمع های گلخانه ای و گلخانه های منفرد، با عملکرد رشدی ۱۵۰ درصدی نسبت به برش ملی ابلاغی، در رتبه سوم کشوری در شاخص توسعه گلخانه ها قرار گرفت.

صدور مجوز برای ۱۵۰ هکتار گلخانه

مجری توسعه گلخانه های گلستان هم در این خصوص گفت: در حال حاضر در استان گلستان، ۸۲ هکتار گلخانه سبزی و صیفی، گل و گیاهان زینتی و لایم کوات در حال بهره برداری بوده و ۸۰ هکتار گلخانه هم در حال ساخت است که بزودی با تکمیل عملیات اجرایی به عرصه تولید محصول وارد خواهند شد.

لیلا جهانگیر افزود: ۱۵۰ هکتار مجوز صادره آماده برای آغاز عملیات اجرایی وجود دارد که با ابلاغ اعتبارات تسهیلاتی لازم، با عزم جدی و مشارکت سرمایه گذاران علاقمند و حمایت های دولتی، مسیر پیشرفت و توسعه گلخانه ها با سرعت و کیفیت بالاتر در سال جدید هم ادامه خواهد یافت.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر