صادرات انار از استان با رعایت کیفیت، اندازه، پوسته، دانه و طعم مطلوب و مطابقت محصول با استاندارد کشورهای مقصد از سوی تجار انجام می‌شود.

نویدرضا فرهانیدر گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: صادرات انار از استان با رعایت کیفیت، اندازه، پوسته، دانه و طعم مطلوب و مطابقت محصول با استاندارد کشورهای مقصد از سوی تجار انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به مناسب بودن شرایط در سال جاری، برآورد می‌شود نزدیک به ۱۵ هزار تُن انار از سطح هزار و ۳۰۰ هکتار باغ بارور در استان محصول برداشت شود.

به گفته وی تاکنون در استان گلستان هزار و ۶۰۰ هکتار باغ انار از سوی بهره‌برداران علاقمند با راهنمایی کارشناسان باغبانی ایجاد شده وجود دارد.

فرهانی اضافه کرد: یوسف خانی، ممتاز ساوه، بجستان، خزر بردسکن، شیشه کپ خراسان و اندرفول از مهمترین ارقام مورد استقبال کشاورزان استان برای کشت انار است.

کار برداشت انار از باغ‌های بارور استان گلستان در سال زراعی جاری از چند روز اخیر به صورت نوبرانه آغاز شده است.

سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری انار
معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان با تاکید بر سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری انار در استان، گفت: در این راستا حمایت دولتی توسط جهادکشاورزی استان با ارائه مجوز لازم و اعطای وام متناسب با طرح، صورت می‌گیرد که متقاضیان می‌توانند برای بهره‌مندی از این خدمات مدیریت صنایع غذایی و تبدیلی این اداره کل مراجعه کنند.

فرهانی افزود: اکنون فرآوری رب و کنسانتره انار به صورت سنتی یا نیمه صنعتی در شهرستان‌های استان گلستان در دست انجام است و با توجه به افزایش سطح زیرکشت و تولید انار در منطقه، ضرورت ایجاد کارخانجات فرآوری این محصول بیش از گذشته مشهود است.

کارشناسان مرتبط در گلستان هم با تایید ظرفیت‌های موجود در این استان برای تجاری‌سازی انار، معتقدند: تقریبا تمامی مناطق استان قابلیت ایجاد باغ انار را دارد و سرمایه‌گذاری روی آن در افزایش درآمد بهره‌برداران کشاورزی و حفظ خاک و آب تاثیرگذار است.

اگرچه درخت انار بومی در گلستان از دیرباز به صورت پراکنده در عرصه‌های جنگلی، حاشیه باغ‌ها و مزارع وجود داشت اما وجود زمین‌های مستعد و اقلیم مناسب، عملکرد بالای تولید، کیفیت مطلوب و داشتن بازارهای خوب در کشورهای آسیای میانه، انگیزه سرمایه‌گذاری برای تجاری‌سازی انار نزد بهره‌برداران کشاورزی این خطه را رونق داده است.

استان گلستان واقع در شمال کشور از هفت اقلیم آب و هوایی برخوردار است که کشاورزی به ویژه باغبانی یکی از ظرفیت‌های این استان به شمار می‌رود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا