مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: مایه‌کوبی ۱۱۰ هزار راس دام سنگین این استان علیه بیماری "لمپی اسکن" با مشارکت گروه‌های دولتی و خصوصی و زیرنظر این اداره کل آغاز شد.

علی کاووسی روز چهارشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این طرح به صورت ۴۵ روز اجرا می‌شود و جمعیت گوساله و گاو دامداران ساکن مناطق روستایی گلستان علیه بیماری لمپی اسکن مایه کوبی می شود.

به گفته وی بیماری لمپی اسکین یکی از عوامل ویروسی مهم واگیر در بین جمعیت دام سنگین است که هرساله سبب بروز صدمه اقتصادی جبران‌ناپذیری می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری با علائم تب، ندول‌های پوستی و ورم زیرپوستی ظاهر می‌شود و عامل این بیماری هم از طریق نیش حشرات نظیر پشه و مگس خونخوار منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: برگزاری رزمایش یک روزه گروه‌های جهادی دامپزشکی در مناطق محروم و سخت‌گذر هدف در ۱۴ شهرستان استان ویژه گرامی‌داشت دهه فجرامسال تدارک دیده شده که طی روزهای آینده به اجرا درمی‌آید.

کاووسی افزود: در این طرح، ارائه خدمات رایگان توسط گروه های دامپزشکی اعزامی از جمله مایه‌کوبی جمعیت دامی علیه بیماری‌ها، مبارزه با انگل‌های خارجی دام، معاینه دام‌های بیمار، ضد عفونی جایگاه نگهداری دام و برپایی دوره‌های آموزشی و بهداشتی دام برای دامداران است.

مطابق گزارش اداره کل دامپزشکی گلستان، در این استان یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک و ۱۵۰ هزار راس دام سنگین از سوی بهره برداران، پرورش داده می‌شود.

استان گلستان با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت، ۴۷ درصد آن روستایی بوده و اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه بخش کشاورزی است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا