معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان از کشت ۸۵ درصد زراعت پاییزه این استان شامل «گندم، جو و دانه روغنی کلزا» از آغاز فصل کشت تاکنون خبر داد و گفت: اگرچه زمان طلایی کاشت این سه محصول تا ۴۸ ساعت دیگر به پایان می‌رسد اما باتوجه به شرایط آب و هوایی کشاورزان می‌توانند تا پایان آذرماه جاری نسبت به کشت اقدام کنند.

علی اکبر مهمانی نوده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: از آغاز فصل کاشت زراعت پاییزه در گلستان یعنی نیمه دوم مهرماه تاکنون کشاورزان این استان شمالی در ۳۳۰ هزار هکتار گندم، حدود ۵۰ هزار هکتار دانه روغنی کلزا و ۷۰ هزار هکتار جو کشت کردند.

وی اضافه کرد: امسال به سبب شرایط آب و هوایی و بارش‌های مناسب سال آبی جاری یعنی از آغاز ماه مهر تاکنون، سطح سبز زراعت پاییزه کشت شده در گلستان بویژه در اراضی دیم نواحی شمالی و میانی این استان مناسب است.

مهقانی نوده ادامه داد: هم اکنون ۲۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم، ۵۶ هزار هکتار از مزارع جو و ۳۳ هزار هکتار از مزارع دانه روغنی کشت شده در گلستان دارای مراحل گوناگون سطح سبز از جوانه زنی تا شروع پنجه اول هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین از تامین حدود ۴۰ هزار تُن بذر گندم برای زراعت این محصول در استان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود با بذر مصرفی که معمولا در اختیار کشاورزان قرار دارد، بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تُن بذر کمبود داشته باشیم که تلاش برای تامین آن درحال انجام است.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۹۳ هزار تُن انواع کود شیمیایی (فسفاته، ازته و پتاسه) بین کشاورزان گلستانی توزیع شده که اندکی بیش از سال قبل است ضمن اینکه بخش زیاد آن جهت زراعت پاییزه این استان اختصاص یافته است.

به گفته مهقانی نوده، سهمیه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی برای کشت سه محصول گندم، جو و دانه روغنی کلزا در گلستان برای سال زراعی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ این استان کشت ۳۷۰ هزار هکتار گندم، ۷۴ هزار هکتار دانه روغنی کلزا و ۶۵ هزار هکتار جو است.

گلستان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت و داشتن ۶۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از استان‌های مهم در تولیدات کشاورزی کشور است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا