مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان گفت: تاکنون ۵۱ درصد جمعیت هدف بالای ۱۸ سال این استان معادل ۷۰۸ هزار و ۲۷۱ نفر در پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا شرکت کردند.

دکتر علی باقری اظهار کرد: این طرح ملی از ۲۰ آبان در سطح استان گلستان با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» آغاز شد و طبق برنامه ریزی قرار بود تا ۱۵ دی پایان یابد که بر اساس اعلام کشوری اجرای آن تا پایان ماه جاری تمدید شد.

وی جمعیت هدف این طرح شامل افراد ۱۸ سال و بالاتر و زنان باردار در همه گروه‌های سنی را در استان یک میلیون و ۱۳۵ هزار و ۴۴۲ نفر اعلام کرد و گفت: از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۸۳ هزار و ۵۵۳ نفر با عنوان بیمار مبتلا یا احتمال ابتلا به فشار خون بالا و ۵۸ هزار و ۲۳۴ نفر با عنوان بیمار مبتلا یا احتمال ابتلا به دیابت شناسایی شدند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان ادامه داد: ۱۵ هزار و ۹۸۶ نفر از بیماران دیابتی شناسایی شده و ۱۳ هزار و ۲۹ نفر از بیماران فشار خون شناسایی شده سابقه قبلی این بیماری‌ها را نداشتند که برای تایید وضعیت بیماری و شروع درمان به پزشکان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع شدند.

وی بیان کرد: گروه در معرض خطر دیگر در این پویش افراد با قند خون در محدوده پیش دیابت (FBS بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ ) و فشار خون در محدوده پیش فشار خون بالا (فشار خون بین ۱۲۰/۸۰ تا ۱۴۰/۹۰) هستند که تاکنون به ترتیب ۵۴ هزار و ۳۰۵ و ۱۴۵ هزار و ۶۳۳ نفر شناسایی شدند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان تاکید کرد: رعایت سبک زندگی سالم و توجه به توصیه‌های بهداشتی و مراجعه در بازه‌های زمانی ۶ ماهه افراد با تشخیص پره دیابت و پیش فشار خون بالا به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشت برای اندازه گیری قند و فشار خون از ابتلا این افراد به دیابت و فشار خون بالا در آینده پیشگیری می‌کند.

باقری، تشخیص و کنترل زودهنگام دیابت و فشارخون و شناسایی افراد مبتلا به این بیماری‌ها و مداخله برای پیشگیری را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: انجام غربالگری برای جمعیت هدف در این پویش ملی به طور رایگان در مراکز جامع سلامت و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت سطح استان انجام می‌شود.

افرادی که از وضعیت فشارخون و قندخون خود مطلع هستند، می‌توانند با خوداظهاری در سامانه Health .mci .ir در پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا مشارکت کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا