سرمای کم‌سابقه و فعالیت مستمر سامانه هوای سرد، مصرف گاز استان گلستان را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داده و به گفته مدیرعامل شرگت گاز استان رکود مصرف این انرژی روزانه در حال جابه‌‍جاشدن است.

به گزارش ایرنا، اگر چه مدیران استان برای کاهش مصرف گاز و در دسترس قرارداشتن این انرژی، فعالیت ادارات و مدارس را با محدودیت مواجه کردند اما به نظر می رسد این تصمیم هم نتوانسته موجب کاهش مصرف گاز در گلستان شود و باید راهکار دیگری برای صرفه‌جویی در استفاده از گاز طبیعی اندیشید.

بر اساس اعلام دیروز جمعه مدیرعامل شرکت گاز گلستان، مصرف این انرژی در استان همچنان بسیار بالاست و تنها راه جلوگیری از قطعی، صرفه‌جویی در مصرف است.

به گفته علی طالبی: حجم گاز گلستان در شبانه‌روز گذشته به ۱۶ میلیون متر مکعب رسید که در مقایسه با یک روز قبل ۵۰۰ هزار متر مکعب افزایش داشته است.

وی ادامه داد: سرد و سوزناکی هوای روز گذشته باعث افزایش مصرف نسبت به روز ماقبل شده بود.

مدیرعامل شرکت گاز گلستان پیش‌بینی کرد که روند مصرف گلستان در استان طی ۲۴ ساعت آینده همچنان بالا باشد و در این شرایط احتمال افت فشار گاز در برخی از مناطق استان تقویت خواهد شد.

طالبی تامین گاز مشترگان خانگی و تجاری را اولویت اصلی شرکت گاز دانست و گفت: با وجود اینکه گاز تمامی ادارات ، صنایع و حتی جایگاه‌های سوخت سی ان جی گلستان قطع شده ولی میزان مصرف کماکان بالاست.

چرخاندن شعله بخاری، به نظر آسان‌ترین راه مقابله با سرمایه کم‌سابقه روزهای اخیر گلستان است اما وجود راه‌های به مراتب آسان و ارزان برای کاهش مصرف گاز، می‌تواند حداقل از افت فشار گاز برای مشترکان خانگی جلوگیری کند.

پوشیدن لباس گرم، کم کردن حداقل یک درجه از دمای محیط که ۶ درصد مصرف گاز را کاهش می دهد ، مسدود کردن روزنه‌های ورود هوای سرد با در نظر گرفتن هوای موردنیاز برای سوخت وسایل گازسوز، تنظیم دمای اتاق بین ۱۸ تا ۲۱ درجه، استفاده از پرده ضخیم و خاموش کردن وسایل گرمایشی هنگام خروج از منزل، از جمله روش‌های آسان برای صرفه‌جویی در مصرف گاز است.

قرار گرفتن گلستان در انتهای مسیر خط لوله سراسری گاز، یکی از عواملی است که احتمال افت فشار گاز و در مواردی قطعی این انرژی را بیشتر می‌کند که در شرایط فعلی، همراهی مردم برای صرفه‌جویی تنها راه عبور از این بحران است.

علاوه بر آن به نظر می‌رسد، فرهنگ‌سازی برای آموزش بیشتر به مردم برای نحوه استفاده از انرژی در شرایط خاصی مانند روزهای اخیر کافی نبوده و اکتفا کردن به چند پیام حاوی هشدار مصرف نمی‌تواند فرهنگ مصرف شهروندان را تغییر دهد.

تا زمانی که باور ضرورت کاهش مصرف در مردم ایجاد نشود، حتی هشدارهایی مانند جدی بودن قطعی گاز که این‌روزها در شبکه‌های اجتماعی گلستان در حال پخش است هم نخواهد توانست دست مردم را برای کم‌کردن مصرف به سمت شعله بخاری و شوفاژ ببرد.

طبق اعلام معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار گلستان، دورکاری ادارات و مدارس استان به دلیل تداوم سرمای شدید و افزایش مصرف گاز و با هدف مدیریت مصرف انرژی به غیر از دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی برای ۲ روز دیگر تمدید شد.

به گفته کر، به دلیل برودت هوا و با هدف تامین مستمر و پایدار و ضرورت کنترل پیامدهای ناشی از افزایش مصرف انرژی دستگاه های اجرایی استان به استثنای مراکز درمانی، امدادی و انتظامی شنبه و یکشنبه به صورت دورکار خواهند بود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا