گلستان یکی از قطب‌های مهم کشت پاییزه محصولات کشاورزی راهبردی کشور است که بهره‌برداران این استان با اوج‌گرفتن فصل کشت خواستار تامین کودشیمیایی موردنیاز شدند.

به گزارش ایرنا، برای کشت محصولات پاییزه در گلستان برای هر هکتار زمین دیم و آبی به ترتیب ۷۵ و ۱۰۰ کیلوگرم کود فسفاته موردنیاز است که در زمان زراعت توسط جهادکشاورزی در اختیار بهره‌برداران طرف قرارداد قرار می‌گیرد.

براساس گزارش مسوولان جهادکشاورزی گلستان، امسال ۵۲۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی استان به کشت محصولات پاییزه از جمله کلزا، گندم، جو و چغندرقند اختصاص خواهد یافت که کار کشت این محصولات از مهرماه آغاز شده و تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

تامین کود فسفاته برای کشت محصولات پاییزه

یکی از کشاورزان کلاله‌ای با گلایه از کمبود کود شیمیایی فسفاته در زمان کاشت گفت: تامین این کود شیمیایی برای کشت محصولات پاییزه از جمله گندم، جو و کلزا بسیار ضروری است اما برای تهیه آن با مشکل مواجه هستیم.

صادق نیازی که امسال ۲۵۰ هکتار از زمین کشاورزی خود را برای کشت کلزا و گندم اختصاص داده افزود: تاکنون زراعت کلزا را در بخشی از زمین‌های خود با استفاده از کود فسفاته انجام دادم ولی برای کشت گندم با مشکل تهیه کود شیمیایی فسفاته مواجه هستم.

وی با بیان این که برای کاشت محصولات پاییزه به ازای هر هکتار حداقل ۱۰۰ کیلوگرم کود شیمیایی فسفاته نیاز است، گفت: جهادکشاورزی ۲۵ کیلوگرم از نیاز هر هکتار را تامین می‌کند و تامین بقیه این نیاز با مشکل مواجه هستیم.

نیازی خاطرنشان کرد: با توجه به این که استفاده از کود فسفاته در زمان کشت محصول در تقویت رشد گیاه و عملکرد راندمان تولید بسیار تاثیرگذار است مسوولان دستگاه‌های مرتبط باید نسبت به رفع دغدغه بهره‌برداران در فرصت باقیمانده تا پایان فصل کشت اقدام کنند.

نیازی گفت: هر کیسه کود شیمیایی سوپر فسفاته ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و دی‌آمونیوم فسفاته بین ۱۷ تا ۱۸ میلیون ریال عرضه می‌شود که تهیه آن از طریق بازار آزاد از توان کشاورزان خارج است.

به گفته وی قیمت دولتی هر کیسه ۱۰۰ کیلویی کود فسفاته، ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال است.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان با اشاره به این که تامین کودهای شیمیایی برای کشت پاییزه از اولویت مهم این شرکت به شمار می رود، گفت: برنامه‌ریزی برای تامین کود شیمیایی به ویژه فسفاته انجام شد.

سیدصمد ضیایی افزود: کار کشت پاییزه محصولات کشاورزی در گلستان با کشت چغندر قند و کلزا از مهرماه آغاز شده و تاکنون ۱۳ هزار و ۱۰۴ تُن کود فسفاته و ۷ هزار و ۹۴۳ تُن کود پتاسه بین بهره‌برداران طرف قرارداد کشت این محصولات توزیع شده است.

وی ادامه داد: هزار و ۸۳۴ تُن کود فسفاته و ۲ هزار و ۳۷۳ تُن کود پتاسه در انبارهای استان برای توزیع میان بهره‌برداران کشت پاییزه موجود است.

وی گفت: علاوه بر این، ۶ هزار تُن کود فسفاته برای تامین بخشی دیگر از نیاز کشت پاییزه محصولات گندم و جو در استان با پیگیری مسوولان جهادکشاورزی و با هدف رفع دغدغه بهره‌برداران هنگام کشت تامین و در حال حمل از بندر جنوب کشور به منطقه است.

ضیایی خاطرنشان کرد: در تامین کود سرک ( کودهای اوره، ازته و نیتروژن ) مورد نیاز بهره‌برداران مشکلی وجود ندارد و با ذخیره ۲۱ هزار و ۹۴۵ تُن کود سرک در انبارهای استان استفاده از این کود در زمان سبز شدن مزرعه اقدام می‌شود.

به گفته وی از ابتدای امسال تاکنون ۵۸ هزار و ۱۸۷ تُن انواع کود شیمیایی موردنیاز زراعت محصولات کشاورزی در استان از طریق ۱۲۷ کارگزاری در ۱۴ شهرستان تابعه توزیع شده است.

کشاورزان گلستان: کود شیمیایی موردنیاز کشت پاییزه فراهم شود

تامین کود شیمیایی برای ۳۰۰ هزار هکتار کشت پاییزه در گلستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان هم گفت: در این استان ۵۲۰ هزار هکتار زراعت محصولات پاییزه در سال زراعی جاری پیش‌بینی شده که تاکنون کود شیمیایی مورد نیاز ۲۰۰ هزار هکتار تامین شد.

محمدرضا عباسی به خبرنگار ایرنا افزود: از این سطح زمین‌های مستعد کشت پاییزه در گلستان ۳۰۰ هزار هکتار آن به صورت دیم است.

وی ادامه داد: کمبود کود فسفاته برای سرعت دادن به کار کشت پاییزه محصولات کشاورزی به ویژه گندم در گلستان وجود دارد.

به گفته وی تامین ۱۰ هزار تُن کود فسفاته برای کشت محصولات پاییزه به ویژه گندم در منطقه مورد نیاز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: تاکنون ۵ هزار و ۸۰۰ تُن کود فسفاته در بین بهره برداران طرف قرار داد کشت محصولات پاییزه استان از جمله گندم توزیع شده که این مقدار برای پوشش ۶۰ هزار هکتار کافی است.

وی در خصوص کشت کلزا افزود: از مجموع ۲۹ هزار هکتار زمین ظرف قرارداد برای کشت این محصول تاکنون در ۱۳ هزار هکتار کلزا کشت شده است.

وی ادامه داد: کشت کلزا در گلستان تا ۱۵ آذرماه سال جاری ادامه دارد.

وی به کشت چغندر قند در گلستان اشاره کرد و گفت: زراعت این محصول به صورت پاییزه با بهره‌گیری از آب سبز طی سال‌های اخیر به اجرا درآمده و در سال زراعی جاری از سطح ۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت این محصول، در هزار و ۱۱۶ هکتار چغندر کاشته شده است.

عباسی با اشاره به این که عمده کشت پاییزه در گلستان به گندم اختصاص دارد، گفت:امسال کشت گندم در سطح ۳۸۰ هزار هکتار برنامه‌ریزی شده است.

وی در خصوص تامین کود ازته برای مرحله سرک کشی گفت: ۲۱ هزار تُن از این کود در انبارهای استان ذخیره شده و در صورت نیاز در مزرعه استفاده می‌شود.

علی شاهینی سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: تامین کود شیمیایی برای کشت محصولات پاییزه از طریق دستگاه‌های مرتبط با جدیت پیگیری می‌شود تا بهره‌برداران استان دغدغه‌ای برای کشت نداشته باشند.

استان گلستان با ۶۶۷ هزارهکتار زمین کشاورزی از قطب‌های مهم کشت پاییزه محصولات کشاورزی کشور به ویژه تولید محصولات گندم و دانه روغنی کلزا در کشور به شمار می‌رود.

این استان شمالی با ۱۵۰ هزار بهره‌بردار در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا